مطالب آموزشی

راهنمای خرید ups برای کامپیوتر

راهنمای خرید ups برای کامپیوتر

در جوامع امروزی با افزایش سرسام آور قیمت تجهیزات دیجیتال مانند رایانه، حفاظت از آنها در مقابل نوسانات برق به موضوع مهمی تبدیل شده است. با پیشرفت تکنولوژی ups ها به صورت یکفاز و سه فاز برای پشتیبانی و حفاظت از کامپیوتر ها ساخته شدند. از توپولوژی های متعددی برای ساخت سیستم ups استفاده شده که باعث میشه، موضوع تخصصی شود. به همین خاطر با مطالعه یک راهنمای خرید ups برای کامپیوتر یا مشاوره گرفتن از افراد متخصص اقدام به خرید یو پی اس کامپیوتر مناسب کنید. در ادامه نکات بسیار خوبی بیان شده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

Cta ups

چرا باید از ups مناسب برای کامپیوتر استفاده کنیم؟

خیلی موقع ها پیش آمده زمانی ک کامپیوتر خاموش و دو شاخه آن به برق متصل بوده در اثر صاعقه و رعد و برق آسیب دیده است . از عوامل دیگری که می تواند موجب از دست رفتن اطلاعات و همچنین صدمه به سیستم شود در زیر بیان شده

1 – نویز الکتریکی ممکن است موجب قفل شدن یا هنگ رایانه و در نتیجه از دست رفتن اطلاعات شود.

2 – در اثر روشن شدن یک وسیله با توان بالا، ولتاژ لحظه ای می تواند افت کند و باعث راه اندازی مجدد رایانه شود.

به این نکته باید توجه کنیم که نوسانات برق هر چقدر کوچک و نامحسوس باشد می تواند برای Cpu مضر و موجب صدمه به آن و همچنین سوختن و یا نیم سوز شدن قطعات داخل سی پی یو شود. به همین دلیل است که شما بعد از مدتی متوجه می شوید کامپیوترتان نسبت به روزهای اول کندتر شده است.

برای محافظت در مقابل اختلالات برق به نظر استفاده از یک محافظ تقویت کننده برق برای رایانه و لوازم جانبی آن کافی باشد. اما ups علاوه بر شوک گیری دارای ویژگی های منحصر به فرد دیگری است که استفاده از آن را ضروری میکند. در زیر به چند مورد از این ویژگی ها اشاره کردیم.

1 – افزایش لحظه ای ولتاژ

ولتاژ های ناگهانی و گذرا هستند که دلیل آن میتواند برخورد صاعقه باشد.

2 – کاهش دامنه ولتاژ 

حدود زیادی از مشکلات شبکه کاهش ولتاژ می باشد. شناخته شده ترین مشکلی که بیشترین صدمه را به قسمت سخت افزار و اطلاعات رایانه میزند کاهش دامنه ولتاژ است که بسته به طول زمان تاثیر آن متفاوت است.

3 – نویز

نویز ها سیگنال های ناخواسته ای هستند که از چند میلی ولت تا چند ولت می تواند دامنه داشته باشد و روی سیگنال های اطلاعات سوار شده و موجب اختلال در آن شود.

4 – قطع کامل برق شهر 

یک امر بسیار طبیعی در تمام دنیا می باشد هر چند به ندرت رخ دهد می تواند خسارات زیادی به همراه داشته باشد. مثلا اگر بانک، سرور اینترنت و موارد بسیار زیاد دیگر اگر برق نداشته باشند بعد از مدتی مشتریان خود را از دست می دهند و اینجا هست که اهمیت خرید ups مشخص میشود .

5 – هارمونیک

یک موج اضافی با دامنه کوچک است که فرکانس آن مضربی از فرکانس موج اصلی است.

6 – نوسانات فرکانسی

به ندرت در برق شهر رخ می دهد. معمولا در جاهایی که از ژنراتور استفاده می شود نوسانات فرکانس وجود دارد. اگر بازه نوسانات کم باشد مشکلی پیش نمی آید.

حالا ویژگی های بسیار خوبی که از ups بیان کردیم به خوبی اهمیت استفاده از ups مشخص می شود.

راهنمای انتخاب ups قدرتمند برای کامپیوتر

مطمئنا بسیاری از افراد این مشکل را تجربه کردند که در زمان کار با کامپیوتر با قطعی برق مواجه شده باشند، در این زمان ممکن است اطلاعات ذخیره نشده باشد و مشکلات عدیده ای را به وجود بیاورد. حتی گاهی اوقات این مشکل به دلیل اختلال در سیستم نیز به وجود می آید. برای جلوگیری از این مشکلات از منبع تغذیه بدون وقفه استفاده می ‌شود. به طور کلی ups به عنوان یک منبع تغذیه خودکار در کامپیوتر عمل می کند. یو پی اس همراه با باتری این امکان را به کاربران میدهند که در زمان قطعی برق کار خود را با کامپیوتر ادامه دهند و امکان ذخیره کردن اطلاعات و در دسترس بودن آن ها را داشته باشند. یکی از چالش های دشواری که افراد در زمان خرید کامپیوتر با آن مواجه هستند، انتخاب یک ups کاربردی است هر فردی باید اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند مناسب ترین گزینه را انتخاب کند. ما در ادامه می‌ خواهیم به این سوال که چه ups هایی برای کامپیوتر مناسب است پاسخ دهیم و راهنمای خرید را کامل کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

راهنمای خرید مناسب ترین یو پی اس (ups) برای کامپیوتر

نکات مهم در انتخاب ups

به منظور جلوگیری از مشکل قطعی برق از ups های قدرتمند برای سیستم ها استفاده می ‌کنند. انواع متفاوتی در بازار وجود دارد که هر کدام مشخصات خاص و منحصر به فرد خود را دارند. یکی از نکاتی که باید در خرید ups به آن توجه کرد میزان توان آن است. بی وقفه بودن ups ها در انتخاب آن بسیار تاثیرگذار و مهم است هر چه قدر حساسیت کار بالاتر باشد به همان نسبت نیز باید یک ups قابل اعتماد تر انتخاب شود . از نکات دیگری که باید توجه شود ولتاژ ورودی و خروجی ups، زمان بهره گیری از ups، ویژگی های یو پی اس و همچنین گارانتی آن است .

انتخاب ups از نظر تکنولوژی

به طور کلی ups ها از نظر نوع تکنولوژی به کار رفته به سه دسته آفلاین، لاین اینتر اکتیو، ups آنلاین تقسیم می شود. در ups های لاین اینتراکتیو زمان وقفه حدود ۴ میلی ثانیه است و در یو پی اس های آنلاین زمان وقفه صفر ثانیه است. وقفه ۴ میلی ثانیه هیچ مشکلی را برای سیستم ایجاد نمی کند، زیرا مدت زمانی که فاز نهایی منبع تغذیه تخلیه می شود بیشتر از وقفه لاین اینتراکتیو است. در زمان قطع برق و خالی کردن فاز نهایی منبع تغذیه در کامپیوتر خازن های بزرگی وظیفه تامین کردن برق مورد نیاز قطعات کامپیوتر را بر عهده دارند .از نظر قیمت ups لاین اینتراکتیو بسیار ارزان تر از ups های آنلاین با همان ظرفیت است. بیشتر افراد به دلیل مناسب بودن قیمت ups های لاین اینتراکتیو را به ups های آنلاین ترجیح می دهند. افرادی که به کار حساس تری مشغول هستند و روشن بودن سیستم برای آن ها بسیار حائز اهمیت است بهتر است از ups های آنلاین استفاده کنند، زیرا این ups ها دقت و کارایی بالاتری نسبت به ups های لاین اینتراکتیو دارند. در دستگاه های پزشکی و سرورهای حساس از ups های آنلاین استفاده می شود. یکی دیگر از ویژگی های ups مناسب، خدمات پس از فروش و هزینه تعمیر قطعات است. خدمات پس از فروش و تعمیرات ups لاین اینتراکتیو نسبت به ups های آنلاین کمتر و قطعات آن ارزان قیمت تر است.

ups در چه مکان هایی کاربرد دارد ؟

یو پی اس در جاهایی مختلفی استفاده می شود که در زیر به چند مورد اشاره کرده ایم.

تجهیزات پزشکی

همان طور که می دانید سلامت انسان یکی از گرانمایه ترین دارایی های افراد است. اهمیت ups در تجهیزات پزشکی بسیار زیاد است، زیرا با یک نوسان و قطعی برق در یک دستگاه جان افراد به خطر می‌ افتد و یا ممکن است اثرات مخرب بسیاری بر روی سلامت آن ها داشته باشد حتی گاهی این اثرات غیرقابل جبران هستند. به همین دلیل ups هایی که در تجهیزات پزشکی و بیمارستان ها استفاده می شود باید بسیار مطمئن و قابل اعتماد باشد هر از چند گاهی باید ups و باتری های آن چک شود.

راهنمای خرید مناسب ترین یو پی اس (ups) برای کامپیوتر

سیستم های مخابراتی

به طور کلی در سیستم های مخابراتی و شبکه های کامپیوتری از تعداد زیادی فرستنده و گیرنده و ترانزیستور برای ارسال سیگنال‌های مخابراتی استفاده می شود. در نظر گرفتن طیف گسترده‌ای از کاربرانی که از سیستم های مخابراتی استفاده می کنند و حساس بودن تجهیزات فنی و گستردگی این سیستم نصب ups یکی از ضروری ترین و مهم ترین کارهایی است که باید برای حفظ اطلاعات و جلوگیری از آسیب های ممکن انجام شود که کاربران با مشکلی در شبکه رو به رو نشوند، زیرا این مشکل به صورت گسترده و سراسری خواهد بود.

سیستم های بانکی

در بانک ها به دلیل وجود اطلاعات مالی مهم و همین طور وجود تجهیزات الکترونیکی متعدد حتماً باید از ups استفاده شود، زیرا با استفاده از سیستم بانکی با شعب دیگر ارتباط برقرار می شود. زمانی که قطعی در شبکه رخ دهد، سرویس دهی به مشتریان و ارتباطات بین بانکی با مشکل مواجه می شود. ups از این مشکلات جلوگیری می‌ کند و اختلالات برقی و نوسانی را از بین خواهد برد، بنابراین یکی از حساس ترین شغل هایی که باید از ups استفاده شود سیستم‌های مربوط به منابع مالی و حسابدارسی است.

سیستم های امنیتی

سیستم های امنیتی با دوربین های مداربسته ارتباط مستقیمی دارند، بنابراین حتماً همیشه باید به برق متصل باشند. در این سیستم ها قطعاً باید از ups ها استفاده شود اگر نوسان و اختلالی در جریان برق به وجود بیاید ممکن است سیستم های امنیتی به خوبی عمل نکنند، بنابراین بهتر است در جاهایی که امنیت حرف اول را می زند از ups های ویژه با دقت بالا استفاده شود.

حتما بخوانید  راهنمای انتخاب ups دوربین مداربسته
انتخاب ups برای کامپیوتر بر اساس قیمت  

اگر برای شما قیمت ups مهم نیست و کارایی آن اهمیت دارد بهتر است از یو پی اس های آنلاین استفاده کنید درست است به ازای آن بهای بیشتری پرداخت میکنید در عوض با توجه به تکنولوژی به کار رفته داخل آن ها امنیت بیشتری را در مقابل قطعی برق و نوسانات آن فراهم میکند. پیشنهاد بعدی ups های لاین اینتر اکتیو هستند که قیمت کمتری نسبت به آنلاین دارند. کمترین ارزش در بین ups ها مربوط به نوع آفلاین است که امروزه کمتر استفاده می شود.

یو پی اس با باتری اکسترنال انتخاب کنیم یا اینترنال؟

یو پی اس ها با باتری داخلی یا اکسترنال ساخته می شوند و معمولا شارژر آنها یک آمپر است و باتری هایی با نهایت ظرفیت 9 آمپر ساعت می توان برای آنها نصب کرد و تعداد باتری به تکنولوژی ساخت و توان دستگاه بستگی دارد. این دستگاه ها مدت زمان کمی می توانند رایانه ما را روشن نگه دارند به همین دلیل ups هایی با باتری خارجی ساخته شده اند و شارژر آنها قوی هست و باتری هایی با ظرفیت بیش از 100 آمپر ساعت می توان برایشان انتخاب کرد. زمان پشتیانی با توجه به ظرفیت باتری افزایش می یابد و می توانیم با توجه به نیاز خود دستگاه و باتری مناسب خود را انتخاب کنیم. جهت خرید باتری ups مناسب حتما تاریخ تولید و برند رو بررسی بفرمایید. وقتی باتری به مدت زیاد بلا استفاده می ماند آسیب می بیند.

کلام پایانی 

برای تجهیزات حساس حتما از ups استفاده کنید شاید در ابتدا هزینه ای که پرداخت می کنید احساس کنید زیاد است ولی در طولانی مدت جبران می شود. برای کامپیوتر های خود حتما از یو پی اس مناسب استفاده کنید تا از صدمات احتمالی در امان باشند. در پایان امید است این راهنمای خرید ups کامپیوتر به طور کامل شما را راهنمایی کرده باشد اما اگر جواب سوال خود را دریافت نکردید و نیاز به مشاوره ی بیشتر دارید پشتیبانی سایت نوانیا به صورت 24 ساعته در تمام طول هفته در خدمت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *