مطالب آموزشی

ups چیست؟ جامع و کاربردی

ups چیست؟ جامع و کاربردی

ups چیست؟

این دستگاه نوعی منبع تغذیه الکترونیکی است که میزان بار مصرفی را بدون وقفه و مکث تامین می کند. منبع تغذیه بدون وقفه دستگاهی است که برای نگهداری رایانه و تجهیزات در هنگام از دست دادن یا کاهش قابل توجه در منبع اصلی برق استفاده می شود. برای دستیابی به این هدف، یو پی اس چندین باتری را در خود جای داده است که با تشخیص افت توان موجود، آن را شارژ می کند. پس از شناسایی، این کنترل به باتری ها انتقال می شود و از طریق یک اینورتر، ولتاژ DC باتری ها برای دستگاه به AC  تبدیل می شود. برای اطلاع از  قیمت یو پی اس باید در ابتدا آن را کامل بشناسیم و تمام موارد مربوط به توان و زمان پشتیبانی در نظر گرفته شود.

Cta ups

در چه جاهایی از ups استفاده کنیم ؟

در واقع فقط سیستم ها و تجهیزات رایانه ای نیستند که برق آنها توسط  ups آنلاین تامین می شوند. در جاهای مختلفی از مخزن ماهی گرفته تا ماساژور، روشنایی ساختمان و دوربین مداربسته استفاده می شود. گاهی اوقات افت ناگهانی ولتاژ و در مواقعی کاهش بار ایجاد می شود ما باید بتوانیم شرایطی به وجود بیاوریم که دستگاه ها بتوانند به صورت لحظه ای خاموش شوند و یا به کار عادی خود ادامه دهند. با UPS، همه سیستم های ما می توانند به صورت عادی کار کنند و در موقع لزوم کاهش توان خود را جبران کنند. 

حتما بخوانید  برای تقویت برق کولر گازی چه باید کرد؟راهنمای جامع

 

ups چیست؟

زمان پشتیبانی ups

مدت زمانی که یو پی اس می تواند برق مورد نیاز یک سیستم را تامین کند می تواند متفاوت باشد اما به شما امکان می دهد تا فرصتی برای حل مسئله فراهم شود یا حداقل امکان خاموش شدن سیستم ها به صورت کنترل شده وجود داشته باشد. زمان پشتیبانی به چندین عامل بستگی دارد که از مهمترین موارد می توان به ظرفیت باتری ها و تعداد و توان مصرف کننده ها اشاره کرد.

Ups از چه اجزایی تشکیل شده

حتی ساده ترین یو پی اس ها نیز از تعدادی اجزا ساخته شده. ما قصد داریم قطعات استانداردی را که می توانید در یک سیستم اساسی ups  پیدا کنید بررسی کنیم. در سیستم یو پی اس در صورت بروز مشکل در تامین انرژی، از باتری جهت تغذیه استفاده می شود. باتری هایی با آمپر ساعت های  متفاوت در بازار وجود دارد که توسط شرکت های مختلفی ساخته شده است. بنا به نیاز و همچنین توجه به پارامترهایی داخل کاتالوگ دستگاه ups  ظرفیت مناسب را انتخاب می کنیم. جهت شارژ این باتری ها نیاز به شارژر وجود دارد اینورتر وظیفه تبدیل ولتاژ dc باتری به ولتاژ ac را برعهده دارد همچنین از سوئیج جهت انتقال بین باتری و ups  استفاده شده.برای شناخت انواع یو پی اس به لینک درج شده مراجعه کنید.

خب تا اینجا متوجه شدیم که اجزای تشکیل دهنده یو پی اس باتری ها، شارژر باتری، اینورتر و سوئیچ انتقال هستند. الان میخوایم انواع مختلف ups را بیان کنیم.تفاوت تکنولوژی های مختلف ups

برترین و به روزترین تکنولوژی مربوط به یو پی اس آنلاین است در آن از استابلایزر جهت تثبیت ولتاژ استفاده شده است و فیلتر های داخلی دستگاه، فرکانس را نیز تنظیم می کنند تمام این موارد سبب می شود استفاده از این مدل با توجه به هزینه بیشتر ضریب ایمنی بالاتری ایجاد کند. در تکنولوژی های دیگر این قابلیت وجود ندارد. ups لاین اینتراکتیو به مانند آنلاین خروجی سینوسی دارد و برای تجهیزاتی که حساسیت خیلی بالایی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد. یو پی اس آفلاین خروجی شبه سینوسی دارد و ولتاژ را اصلاح نمی کند و قیمت آنها کمتر از موارد دیگر است و امکان تولید در توان های بالا وجود ندارد.

حتما بخوانید  مقایسه یو پی اس با استابلایزر

خلاصه ای از آنچه بیان شده

  1.  از باتری و ups می توان به عنوان پشتیبان برق در شرایط اضطراری مانند قطعی برق استفاده کرد.
  2.  یو پی اس های پیشرفته تر می توانند ولتاژ را تنظیم کنند تا از آسیب رسیدن به تجهیزات در صورت خاموشی یا افزایش ولتاژ جلوگیری کنند.
  3. باتری ها، یک شارژر باتری، اینورتر و یک سوئیچ انتقال اجزای تشکیل دهنده یو پی اس هستند.
  4.  سرانجام ما می دانیم ups آنلاین کارامدترین هست زیرا  نیازی به سوئیچ انتقال نداره.
  5.  ups برای محافظت از تجهیزات در مقابل قطعی برق و نوسانات استفاده میشه از جمله رایانه، دوربین مداربسته، آسانسور، تجهیزات پزشکی، در برقی، و هر چیزی که احساس میکنید باید تغذیه آن به صورت پیوسته و بدون نوسان باشد استفاده می شود.
  6.  معمولا برای افزایش طول عمر یو پی اس و قطعات متصل به آن از یک دستگاه محافظ موج یا SPD مناسب استفاده می شود. 

باتری های ups به چه صورتی انتخاب می شود؟

مدت زمانی که در یک سیستم برق اضطرای می تواند روشن بماند به عوامل متعددی بستگی دارد. اولین مورد توان مصرف کننده هایی است که بر روی یو پی اس می افتد. در زمان طراحی توان مصرفی مشخص می شود و بیش از آن نباید بر روی ups بیفتد. تعداد و ظرفیت باتری ها نیز در مدت زمان بک آپ تاثیر گذار است. هر یو پی اس استاندارد خاص خود را دارد و با توجه به ولتاژ dc ورودی تعداد باتری مشخص می شود. با انتخاب ظرفیت، شارژ باتری باید بررسی شود تا باتری مورد نظر تایم 4 تا 10 ساعت به صورت کامل شارژ شود. زمانی طولانی شارژ باعث صدمه به صفحات داخلی باتری می شود. باتری هایی که بیشترین کاربرد را برای یو پی اس دارند باتری های سیلد اسید هستند.

حتما بخوانید  بررسی تفاوت های باتری ups با باتری خودرو

نصب ups

تخصص و مهارت در هر زمینه ای باعث می شود آسیب به افراد و دستگاه ها به شدت کاهش یابد. نصب ups هم نیازمند دانش فنی است. ولتاژهای ضعیف باتری موقعی که به صورت سری یا موازی به هم وصل می شوند می تواند موجب برق گرفتگی افراد شود. نصب غیر اصولی باعث می شود باتری، یو پی اس و دستگاه های متصل به آنها خراب شوند. انتخاب کابل با سطح مقطع مناسب باعث می شد افت جریان نداشته باشیم. بهترین کار این است که این کار به برقکار مورد تایید نمایندگی واگذار شود.

ups را دقیق تر بشناسیم؟

در این مقاله به طور کامل با ups آشنا شدیم. از یو پی اس برای تامین انرژی پشتیبان دستگاه های برقی استفاده می شود. انرژی در باتری ها ذخیره می شود و در مواقع نیز به ولتاژ ac تبدیل شده و مصرف می شود. یو پی اس منبع تغذیه برق اضطراری است و علاوه بر این می تواند حفاظت های مورد نیاز را را در برابر نوسانات برق و اتصالی و اضافه بار ایجاد کند. تقریبا امروزه این دستگاه در تمام ادارات، بانک ها و مجتمع های مسکونی یافت می شود و اکثریت مردم با آن آشنایی دارند. پس کمتر پیش می آید که کسی بپرسد ups چیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *