مطالب آموزشی

درصد Thd در یو پی اس بیانگر چه چیزی است

درصد Thd در یو پی اس بیانگر چه چیزی است

زمانی که اقدام به خرید یو پی اس می کنید یک پارامتری با عنوان thd در کاتالوگ مشاهده می شود. اکنون به بررسی این موضوع می پردازیم که thd چیست و چه کاربردی دارد. سعی شده است به صورت خلاصه معنی و مفهوم بیان شود حتما تا اخر مطالعه بفرمایید.

thd چیست؟

فاصله نیروگاه ها تا شهرها و مراکز صنعتی معمولا زیاد است. مسافت زیاد باعث افت ولتاژ می شود. معمولا در مسیر خطوط انتقال و توزیع برای تقویت توان راکتیو و همچنین کاهش تلفات از بانک های خازنی استفاده شده است. بانک های خازنی در هنگام سوییچ باعث ورود ولتاژ گذار به مدار می شوند. استفاده از مقاومت، برقگیر و روشهایی مانند vzsc و vpsc راه هایی برای کاهش ولتاژ گذار هستند. این اعوجاج ها و هارمونیک ها به thd معروف هستند و برای مصرف کننده ها بسیار مضر هستند.

حتما بخوانید  بهترین باطری برای پنل خورشیدی

thd چیست

یکی از چالش های اصلی برای تجهیزات برقی در حوزه فناوری و اطلاعات و ارتباطات تامین برق است. معمولا برای برطرف کردن این مشکل در زمان قطعی برق از ups استفاده می شود.  برای دستگاه های حساس مانند رایانه، مراکز داده، مخابرات و … که در مقابل نوسانات و قطعی ولتاژ بسیار حساس هستند  ولتاژی که بدان متصل می شوند باید کمترین هارمونیک را داشته باشد. پس یکی از پارامترهای مهم در یو پی اس thd است که این باید از 3 درصد کمتر باشد و هر چه قدر به صفر نزدیکتر باشه بهتر و ایده آل تر است.

در ups های آنلاین و لاین اینتراکتیو که خروجی آنها از کیفیت خوبی برخوردار است تی اچ دی بین 2 و 3 درصد است. این مقدار برای برند هایی هست که از کیفیت ساخت خوبی برخوردار باشد. برای اینکه بدانید ups چیست و چگونه کار می کند و میزان thd در هر کدام چقدر است کافی است مقاله مربوط به آن در سایت نوانیا را مطالعه کنید.

اعوجاج هارمونیک کل یا thd یک پارامتر کیفی است و هدف از بیان آن این است که یک شکل موج  چقدر به سینوسی شبیه است و این عدد به درصد بیان می شود و هرچه عدد کوچکتری باشد بهتر است.

آیا thd بالا برای مصرف کننده ها مضر است؟

درصد thd، هارمونیک های ولتاژ را نشان می دهد و هر چقدر درصد آن کمتر باشد بدین معنی هست که سینگنال مورد نظر به سینوسی کامل نزدیکتر است. اگر thd بالایی داشته باشیم می تواند موجب صدمه به مصرف کننده ها شود. مصرف کننده ها در صورتی که ولتاژ استانداردی به آنها نرسد به مرور زمان آسیب می بینند. حتما باید در زمان خرید تجهیزات برق اضطراری این پارامتر مورد بررسی قرار گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *