مطالب آموزشی

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست و چه کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست؟

در این مقاله سعی می‌کنیم که به شما بگوییم استابلایزر چیست و چه نکات مهمی برای خرید آن باید در نظر گرفته شود. استابلایزر وظیفه تثبیت ولتاژ برق را برعهده دارد و به کاربر این اجازه را می دهد با خیال راحت تجهیزات خود را به آن متصل کند.

امروزه تثبیت کننده‌ها به راه‌حلی در جهت بهینه سازی لوازم الکترونیکی حساس به نوسانات ولتاژ تبدیل شده‌اند و تولیدکنندگان دستگاه های حساس استفاده از استابلایزر را الزامی کرده اند. تا انتهای این مقاله با ما باشید و سوالات و نظرهای خود را در قسمت دیدگاه ها بیان کنید. برای خرید دستگاه استابلایزر خواندن این مقاله یا مقاله های مرتبط در سایت می تواند کمک زیادی کند.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر ولتاژ چیست؟

وسیله الکتریکی است که بدون توجه به تغییرات ولتاژ ورودی، ولتاژ ثابتی را در خروجی به وجود می‌آورد. هنگامی که سطح ولتاژ از بازه تعریف شده خارج می شود خروجی را قطع می کند. از تجهیزات یا ماشین در برابر ولتاژ بیش از حد و حتی پایین و سایر نوسانات محافظت می‌کند.

البته در پاسخ به سؤال استابلایزر چیست می‌توان آن را به‌ عنوان تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک معرفی کرد. تثبیت کننده‌های ولتاژ برای تجهیزات الکتریکی گران‌قیمت ترجیح داده می‌شوند که از نوسانات مضر ولتاژ پایین و بالا محافظت خواهند کرد. برخی از این تجهیزات عبارت‌اند از: تهویه مطبوع، دستگاه‌های چاپ افست، تجهیزات آزمایشگاهی، ماشین‌های صنعتی و تجهیزات پزشکی.

استابلایزر چگونه کار می‌کند

بعد از شناخت استابلایزر(stabilizer) نوبت به بیان نحوه کارکرد آن خواهد رسید. در حقیقت این دستگاه از کنترلر هایی بهره می برد و دائما ولتاژ را آنالیز می کنند و با توجه به تکنولوژی ساخت آن را تنظیم می کند. در استابلایزر رله ای با فعال شدن رله سیم پیچ ها وارد مدار می شوند و یا خارج می شوند. در استابلایزر سروو موتوری اتو ترانسفورماتور این وظیفه را برعهده دارد و همچنین در استابلایزر استاتیک مدارهای قدرت ولتاژ را تنظیم می کنند.

ولتاژ خروجی از تثبیت کننده در محدوده 220 ولت یا 230 ولت در منبع تغذیه تک فاز و 380 ولت یا 400 ولت در منبع سه فاز قرار دارد. بازه ولتاژ ورودی در کاتالوگ یا پلاک دستگاه مشخص است. این ولتاژ معمولا برای استبلایزر های تکفاز 160 الی 280 ولت و برای استابلایزر های سه فاز 280 الی 450 ولت است.

استابلایزر چیست؟

 

این تنظیم توسط عملیات buck and boost انجام خواهد شد که توسط مدار داخلی مدیریت آن صورت می‌پذیرد. همچنین این عملیات را می‌توان به ‌صورت دستی توسط سوئیچ‌ها یا خودکار از طریق مدارهای الکترونیکی انجام داد.

در شرایط تحت ولتاژ، عملیات Boost ولتاژ را به سطح نامی افزایش می‌دهد، در حالی که عملکرد Buck سطح ولتاژ را در شرایط ولتاژ بیش از حد کاهش می‌دهد.

استابلایزر به چند دسته تقسیم می‌شود؟

بعد از فهمیدن عملکرد دستگاه بهتر است انواع آن را بشناسیم. برحسب نوع کاربرد و ظرفیت (KVA) مورد نیاز، این واحدها می‌توانند تک فاز یا سه فاز باشند. تثبیت کننده‌های سه فاز در دو نسخه به‌عنوان مدل‌های بار متعادل و مدل‌های بار نامتعادل عرضه می‌شوند.

به‌عنوان واحدهای اختصاصی برای لوازم خانگی یا واحد تثبیت کننده بزرگ برای کل لوازم خانگی در مکان خاص، مثلاً کل خانه، در دسترس هستند. علاوه بر این، این واحدهای تثبیت کننده می‌توانند آنالوگ یا دیجیتال باشند.

انواع متداول تثبیت کننده‌های ولتاژ با توجه به تکنولوژی ساخت آنها عبارت‌اند از:

  • تثبیت کننده‌های نوع رله اتوماتیک،
  • تثبیت کننده‌های سوئیچینگ یا استاتیک
  • تثبیت کننده‌های کنترل شده سروو.

کاربرد استابلایزر

به‌طورکلی، هر تجهیزات یا دستگاه الکتریکی برای طیف وسیعی از ولتاژ ورودی طراحی شده است. بسته به حساسیت، محدوده کاری تجهیزات به مقادیر خاصی محدود می‌شود. به ‌عنوان‌مثال، برخی تجهیزات می‌توانند نوسان 10 ± درصد ولتاژ نامی را تحمل کنند در حالی که برخی دیگر 5 ± درصد یا کمتر.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر علاوه بر تثبیت ولتاژ فواید دیگری نیز دارد که در پایین بیان شده است

  • جلوگیری از آسیب دائمی به تجهیزات
  • عدم وقفه ناخواسته در بار
  • کاهش تلفات در کابل‌ها و تجهیزات مربوطه
  • افزایش عمر دستگاه
  • تاب آوری بالاتر دستگاه
  • افزایش عملکرد تجهیزات
  • حفاظت از تجهیزات در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار

ثبات و دقت ولتاژ، عملکرد صحیح تجهیزات را تعیین می‌کند؛ بنابراین استابلایزر تضمین می‌کند که نوسانات ولتاژ در منبع تغذیه ورودی بر بار یا دستگاه الکتریکی تأثیر نمی‌گذارد.

از کاربرد استابلایزر ها می توان به استفاده برای ماشین‌های CNC، تهویه مطبوع، تلویزیون، تجهیزات پزشکی، کامپیوتر، تجهیزات مخابراتی و غیره اشاره کرد.

از استابلایزر خانگی برای حفاظت از تمام وسایل الکتریکی موجود در منزل استفاده می شود.

تفاوت استابلایزر ها

استابلایزر ها تفاوت های بسیاری با همدیگر دارند و همین باعث می شود کاربرد آنها متفاوت باشد. در ادامه به بررسی هر کدام پرداخته شده است و با همدیگر مقایسه شده اند.

حتما بخوانید  تفاوت استابلایزر سرو موتوری و رله ای

استابلایزر نوع رله

این تثبیت کننده‌ها معمولاً ولتاژ خروجی را با دقت 5± تا 10± درصد تنظیم می‌کنند. این نوع تثبیت کننده‌ها به دلیل وزن کم و هزینه کم، بیشترین کاربرد را برای وسایل کم رتبه در کاربردهای مسکونی، تجاری و صنعتی دارند.

با این حال، این‌ها با محدودیت‌های متعددی مانند سرعت تصحیح ولتاژ آهسته، دوام کمتر، قابلیت اطمینان کمتر، و از ناتوانی در مقاومت در برابر نوسانات ولتاژ بالا رنج می‌برند.

معرفی مدل های مختلف استابلایزر فاراتل در نوانیا

استابلایرز چیست؟

تثبیت کننده‌های ولتاژ کنترل شده سروو

عمدتاً برای دقت ولتاژ خروجی بالا، معمولاً ± 3 درصد استفاده می‌شوند. این استابلایزرها می‌توانند از نوع تک فاز، سه فاز متعادل و یا سه فاز نامتعادل باشند.

استفاده از تثبیت کننده‌های سروو در مقایسه با تثبیت کننده‌های نوع رله مزایای مختلفی دارد. برخی از این موارد به شرح زیر خواهد بود.

  • سرعت تصحیح بالاتر،
  • دقت بالای خروجی تثبیت شده،
  • توانایی مقاومت در برابر جریان‌های هجومی
  • و قابلیت اطمینان بالا.

با این حال، به دلیل وجود موتور، این‌ها نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای دارند.

تثبیت کننده‌های ولتاژ استاتیک

تثبیت کننده ولتاژ استاتیک هیچ قسمت متحرکی مانند تثبیت کننده‌های سرو موتوری ندارد. همچنین از مدار مبدل الکترونیکی قدرت برای دستیابی به تنظیم ولتاژ استفاده می‌کند.

امکان تولید دقت بیشتر و تنظیم ولتاژ عالی توسط این تثبیت کننده‌ها در مقایسه با استابلایزرهای سروو وجود دارد و معمولاً تنظیم 1± درصد امکان‌پذیر است.

استابلایزر استاتیک در مقایسه با استابلایزرهای سروو به دلیل مزایای بسیار متنوعی مانند اندازه جمع‌وجور، سرعت تصحیح بسیار سریع، تنظیم ولتاژ عالی، عدم نگهداری به دلیل عدم وجود قطعات متحرک، راندمان بالا و قابلیت اطمینان بالا بسیار محبوب هستند.

استابلایزر چیست؟

 

چگونه استابلایزر مناسب را انتخاب کنیم؟

برای خرید استابلایزر باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • وات مورد نیاز دستگاه،
  • سطح نوسانات ولتاژی که در محل نصب تجربه می‌شود،
  • نوع دستگاه،
  • نوع تثبیت کننده،
  • محدوده کاری استابلایزر
  • نوع مدار کنترل،
  • نوع نصب.

سپس باید با توجه به موارد بالا بهترین محصول را انتخاب و خریداری کنیم که پاسخگوی نیازمان باشد. پیشنهاد می شود راهنمای خرید استابلایزر در وبسایت نوانیا را تا آخر مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکات برای خرید استابلایزر چیست؟

با مشاهده جزئیات پلاک یا دفترچه راهنمای کاربر محصول، رتبه قدرت دستگاهی را که قرار است با آن استابلایزر استفاده کنید، بررسی نمایید.

از آنجایی که این کالا برحسب کیلو ولت آمپر هستند، می‌توان وات را با ضرب ولتاژ دستگاه در حداکثر جریان نامی محاسبه کرد. توصیه می‌کنیم که حاشیه ایمنی بین 20-25 درصد به رتبه‌بندی تثبیت کننده اضافه کنید. این می‌تواند برای برنامه‌های آینده برای افزودن دستگاه‌های بیشتر به خروجی تثبیت کننده مفید باشد.

اگر دستگاه برحسب وات درجه‌بندی‌شده است، هنگام محاسبه رتبه kVA استابلایزر، ضریب توان را در نظر بگیرید.

چه عواملی در قیمت استابلایزر تاثیرگذار هستند؟

شرکت های زیادی در زمینه تولید استابلایزر مشغول به کار هستند و قیمت محصولات هر کدام با مشخصات یکسان متفاوت است لازم است در اینجا مهمترین دلایلی که در قیمت استابلایزر موثر است بیان کنیم. قطعات اصلی که در ساخت دستگاه ها استفاده می شود معمولا وارداتی هستند و باید در نظر گرفت از کدام کشور ها وارد شده و چه کیفیتی دارد. نوع سیم پیچ بکار رفته در دستگاه های با کیفیت، تمام مس است و به همین دلیل قیمت آنها نسبت به دستگاه هایی که در آنها از سیم پیچ آلومینیوم استفاده شده است بالاتر هست. کیفیت سایر قطعات از جمله بورد استابلایزر باعث تفاوت در بهای دستگاه ها می شود. مدت زمان گارانتی و خدمات باعث اختلاف قیمت ها می شود. در دستگاه های وارداتی نرخ ارز، هزینه ی حمل و نقل نیز در قیمت گذاری تاثیر می گذارد.

استابلایزر ایرانی بخریم یا وارداتی؟

خرید هر وسیله برقی نیازمند بررسی دقیقی است. برای تهیه استابلایزر هم به همین صورت است و باید با انواع آنها و نحوه کارشان آشنا باشیم. استابلایزرهای ولتاژ موجود در بازار معمولا مونتاژی هستند و تمام قطعات آن جهت تعمیر در دسترس است. به همین دلیل خرید آنها معقول تر است. استابلایزرهای وارداتی عمدتا از کشور چین هستند و به تعداد زیاد در بازار موجود هستند.

معرفی استابلایزر پرنیک

پرنیک تثبیت کننده های ولتاژ را به صورت تکفاز و سه فاز تولید می کند تکنولوژی های به کار رفته در ساخت آنها متفاوت است و یکی از بهترین و به روز ترین دستگاه های استابلایزر که توسط پرنیک طراحی و تولید شده استابلایزر سوییچینگ است. این دستگاه از نوع فوق پیشرفته است و نوسانات ولتاژ در آنها کمتر از یک ولت است. برای خرید استابلایزر پرنیک از نمایندگی نوانیا اقدام کنید. دستگاه ای پرنیک با مدل eco و xi در بازار موجود هستند.

نصب و راه اندازی

دستگاه های تثبیت کننده ولتاژ برق با توان های مختلف ساخته می شود. این دستگاه ها در توان های کم معمولا آماده نصب هستند. لازم به ذکر هست در توان های بالاتر دستگاه ها به صورت ترمینالی ساخته می شوند و کابل های ورودی، خروجی و ارت بدان متصل می شود. انتخاب کابل باید بر اساس طول مسیر و جریان مصرفی انجام گیرد و در صورتی که به درستی انتخاب نشود به مرور زمان می سوزند. کابل ها برای اتصال حتما سر کابل باید زده شود. نصب و راه اندازی بهتر است به فرد متخصص سپرده شود تا تمام اصول نصب و راه اندازی رعایت شود. قبل از نصب باید بدانیم استابلایزر چیست و چگونه کار می کند و بعد دست بکار شویم.

سخن آخر

این مطالب همگی برای پاسخ به سؤال استابلایزر چیست و چه کاربردهایی دارد، مهم خواهد بود. از طریق این مقاله می‌توانید به‌درستی اقدام به انتخاب کالای مدنظر خود کنید. همچنین اگر به مطالب بیشتری نیاز دارید به قسمت بلاگ سایت نوانیا مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *