مطالب آموزشی

روش صحیح نصب ups و استفاده از آن

روش صحیح نصب ups و استفاده از آن

جهت نصب یو پی اس، باتری و سایر متعلقات مربوط به آن باید نکات و دستورالعمل های متعددی رعایت شود و اینها با توجه به مدلهای مختلف منبع تغذیه بدون وقفه یکسان نیستند. مدل های ماژولار بزرگ، میان رده و کوچکتر ممکن است ملاحظات فردی نیز داشته باشند. این الزامات همچنین می تواند در میان توپولوژی های مختلف ups و همچنین نحوه استقرار آنها متفاوت باشد. سعی شده است تمام نکات مهم در این مقاله گنجانده شود. پیشنهاد می شود این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید و نظرات و سوالات خود را در انتها مطرح کنید.

سپردن کار نصب به یک برقکار ماهر

سیم کشی برای ups باید توسط یک برقکار ماهر انجام شود و یا ترجیحا به شخصی سپرده شود که با مدل خاصی از یو پی اس آشنایی داشته باشد و آموزش های لازم را دیده باشد. مورد بیان شده برای دستگاه هایی هست که نیاز به کابل کشی داشته باشد و انتخاب کابل مناسب باید صورت بپذیرد. در حالی که برای ups های کوچکتر امکان نصب برای کاربر فراهم است. حتی در همین موارد هم لازم است چند بار کار انجام شده چک شود.

روش صحیح استفاده از ups به نصب آن

چک کردن اتصالات ups

در طول حمل و نقل دستگاه های ups، قطع شدن و جابجایی برخی از اتصالات یو پی اس غیر معمول نیست. خیلی از این اتفاقات قابل مشاهده نیستند. اتصالات شل می تواند منجر به جرقه زدن تجهیزات بعد از نصب شود که می تواند باعث آتش سوزی شود. این دلیل دیگری است که برای نصب ups و آموزش نحوه صحیح استفاده از آن، برقکار پیشنهاد می شود. آنها می توانند اتصالات شل را به سرعت شناسایی و اصلاح کنند. پس از نصب، نظارت و مراقبت ها در شناسایی و برطرف کردن سریع مشکلات بسیار اهمیت دارند.

باتری خورشیدی 12 ولت 100 آمپر رستار سولار

شرایط محیطی نصب یو پی اس

خیلی اهمیت دارد که شرایط  محیطی محل قرار گیری و نصب یو پی اس به دقت بررسی شود. باید در نظر گرفته شود محیط باید عاری از محرک های احتمالی دما، رطوبت و گرد و غبار باشد.

1 – جریان هوای مناسب ضروری است. بنابراین مهم است که هرگز دریچه های ups را نپوشانید.

2 – به خاطر داشته باشید دمای بهینه برای کار یک ups با باتری سرب اسیدی 25 درجه سانتی گراد یا 77 درجه فارنهایت است. بنابراین برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، هرگز یو پی اس را در زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

3 – چک کردن شرایط محیطی مانند دما و رطوبت می تواند خیلی مواقع مانع گرم شدن بیش از حد تجهیزات شود. این خود می توان از خیلی فاجعه ها جلوگیری کند.

روش صحیح استفاده از ups به نصب آن

 

محدود کردن دسترسی به ups

شاید شما فکر کنید نصب یو پی اس در محیطی دور از دسترس، ایمن است ولی باید این موضوع را در نظر بگیرید که ممکن است کارمندان دستگاه های اضافی را وصل کنند و یا کارکنان نظافتی دستگاه جاروبرقی را به آن وصل کنند. اینها و موارد دیگر باعث می شوند به سرعت بار اضافی بر روی یو پی اس بیفتد. به همین دلیل ایمن سازی ups و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز ضروری است. برای یو پی اس های کوچک حتما از مینی رک برای نصب استفاده کنید.

باتری ها

باتری ها حساس ترین قسمت یو پی اس و در عین حال آسیب پذیرترین هستند. طول عمر باتری یو پی اس به طور معمول بین سه تا پنج سال است. دانستن نکات مهم در نگهداری ها و رعایت آن کلید افزایش عمر باتری است. علت اصلی خرابی باتری ها تخلیه عمیق است. برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه یکی از مقرون به صرفه ترین ابزار برای محافظت از باتری های یو پی اس است. برای خرید باتری ups باید شرایط و میزان مصرف به طور کامل سنجیده شود. برند های متنوع در بازار فروخته می شود و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و باید به صورت کامل بررسی گردد.

استفاده از کارت شبکه

یک کارت مدیریت شبکه ups می تواند تداوم کسب و کار را با ارائه هشدارهایی درباره ی مشکلات و کمک به خاموش کردن منظم سرور ها و ذخیره سازی اطلاعات بهبود ببخشد. استفاده از کارت شبکه بهترین راه برای مدیریت یک یو پی اس است. در این کارت تاریخچه رویداد ها ثبت می شود. ایمیل ها و هشدارهای پیام متنی را ارسال می کند و دسترسی از راه دور را فراهم می کند.

نصب ups

نکات نصب ups

برای نصب دستگاه تغذیه بدون وقفه در ابتدا باید مطمعن شویم در مسیر انتقال ضربه نخورده باشد. سپس با توجه به توان مصرفی و همچنین توان ups و طول مسیر کابل کشی، کابل با سطح مقطع مناسب خریداری شود. کابل ها به صورت صحیح کابلشو زده شود و فیوزهای های حفاظتی استاندارد با ظرفیت مناسب انتخاب شود. هر کدام از یو پی اس ها دارای دفترچه راهنما هستند و طبق آن فاز و نول ورودی را متصل کرده باید حتما هیچ گونه ارتباط بین برق شهر و خروجی یو پی اس وجود نداشته باشد و تنها از یک مسیر موازی استفاده شود که در زمان تعمیرات و بازدید دوره ای مصرف کننده ها خاموش نشوند و تجهیزات به صورت موقت به برق شهر وصل شوند. سیم های ارت حتما باید وصل شوند تا نویزها را به زمین منتقل کنند. حال نوبت به نصب باتری ها می رسد. تعداد باتری ها و همچنین حداکثر و حداقل ظرفیتی که می توانیم نصب کنیم در کاتالوگ دستگاه آورده شده است. از کابل های استاندارد برای ارتباط بین باتری ها باید استفاده شود تا گرم نشوند و توان شارژ باتری ها را داشته باشند.

 

روش صحیح استفاده از ups به نصب آن

پس از نصب باتری ها و اتصال آن به ups و همچین وصل برق ورودی  دستگاه را در حالت بای پس قرار دهید و تجهیزات را به یو پی اس متصل کنید و سپس مقدار توان مصرفی را بر روی مانیتور بررسی کنید. اگر مشکل خاصی مشاهده نکردید. با فشردن دکمه on به مدت چند ثانیه یو پی اس را روشن کنید. دلیل این امر این است که در صورت وجود مشکل در مسیر سیم کشی مشکلی برای ups به وجود نیاید همچنین مطمعن شویم بار مصرفی از حد مجاز بالاتر نرفته است.

بهتر است یو پی اس به صورت افقی نصب شود.

حتما بخوانید  یو پی اس مناسب خودپرداز و دستگاه ATm

تنظیمات یو پی اس

یو پی اس های با توان کم تنظیماتشان توسط کارخانه انجام شده و امکان دسترسی کاربر وجود ندارد. اما برای ظرفیت های بالا تنظیمات مهم انجام شده و برخی موارد به کاربر سپرده شده است که جهت این کار توضیحات لازم در دفترچه راهنما داده شده است.

اگر ups درست نصب نشود چه می شود؟

نصب یو پی اس حتما باید توسط شخص متخصص انجام شود. اگر نصب به درستی انجام نشود موجب می شود دستگاه ups و مصرف کننده ها آسیب ببینند. مهمترین خطری که نصاب را تهدید می کند ولتاژ dc باتری ها است. معمولا در یو پی اس ها باتری های 12 ولت با هم سری می شوند و مقدارشان از یک مقداری بیشتر شود با توجه به مقاومت بدن انسان ها می تواند موجب برق گرفتگی و مرگشان شود.

همچنین در برخی از عناصر یو پی اس انرژی برق ذخیره می شود و حتی در زمان قطع ورودی می تواند موجب صدمه به شخص شود. پس ضروری است که از دست زدن به قطعات خودداری کنید.

دلیل باد کردن باتری ups

چه تجهیزاتی نباید به یو پی اس وصل شوند؟

دستگاه هایی که جریان راه اندازی بالایی دارند نباید به یو پی اس متصل شوند. مثلا موتورها که درونشان سیم پیچ دارند معمولا جریان راه اندازیشان 3 تا 7 برابر جریان نامی آنها هست. از تجهیزات دیگری که می تواند موجب صدمه به ups شود می توان پرینتر، کولرگازی، مهتابی، جارو برقی، پول شمار و به طور کلی دستگاه های با توان بالا را نام برد.

نکته دیگری که باید اشاره کرد در خروجی دستگاه از محافظ برق نباید استفاده کرد. و در صورت نیاز از سه راهی استفاده کنید. محافظ برق موجب صدمه به تجهیزات الکترونیکی داخل دستگاه می شود.

پس از خرید ups باید به فکر نصاب ماهر باشیم تا نصب ups را به درستی انجام دهد و تمام نکات ضروری را آموزش دهد.

اتصال مصرف کننده متناسب با توان ups

قبل از خرید دستگاه ups باید بررسی کنیم که مصرف کننده ها چند وات و از چه نوعی هستند. برای مصرف کننده های سلفی باید جریان راه اندازی در نظر گرفته شود. پس از خرید فقط تجهیزاتی که برای طراحی در نظر گرفته شده اند  به آن متصل شود. در صورتی که بیش از آن متصل کنیم دستگاه اضافه بار تشخیص داده و پس از مدتی خروجی را قطع می کند. این قطع شدن انرژی می تواند صدمات زیادی به بار بیاورد. در زمان نصب و راه اندازی حتما باید توضیحات در مورد نحوه استفاده به کاربر داده شود.

دیدگاهی در مورد “روش صحیح نصب ups و استفاده از آن

  1. هادی گفت:

    ممنون. واقعا محتوای مقاله کامل بود و من جواب تمام سوال هایم رو پیدا کردم

    1. فردین هاشمی گفت:

      خواهش می کنم. سپاس از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *