مطالب آموزشی

مهمترین نکات در نحوه ی صحیح نصب باتری ups

مهمترین نکات در نحوه ی صحیح نصب باتری ups

طریقه نصب باتری یو پی اس

باتری در ups به عنوان منبع ذخیره کننده انرژی استفاده می شود و انواع مختلفی دارد. معمولا به دلیل قیمت مناسب و طول عمر خوب از باتری های سلید اسید یا باتری های vrla برای یو پی اس استفاده می کنند. حال فرض را بر این می گیریم که شما کار ups را انجام دادید و قصد نصب آن را دارید. در ادامه به تمام نکاتی که قبل از نصب در حین نصب و پس از آن باید رعایت شود اشاره شده است. نصب صحیح باتری ups می تواند در کارایی و افزایش ضریب اطمینان سیستم نقش مهمی ایفا کند.

آموزش نصب و راه اندازی یو پی اس

آموزش نصب باتری ها
آموزش نصب باتری به ups
آموزش پارامتر های دستگاه یو پی اس

به چه نکاتی قبل از نصب باتری ups باید توجه کرد؟

در هنگام نصب باتری ups باید به نکات ریزی توجه شود که در ظاهر شاید از اهمیت چندانی برخوردار نباشد ولی رعایت آن نقش بسیار مهمی در پایداری کیفیت باتری ها دارد. این موارد در ادامه مورد بررسی قرار داده شده است.

برای اطلاع از قیمت یو پی اس میتوانید با شماره تماس درج شده در وبسایت تماس بگیرید.

Cta ups

1- اولین نکته ای که به نصب صحیح باتری ups کمک می‌کند این است که محل نصب تمیز ‌باشد، محل نصب به هیچ عنوان نباید کثیف باشد یا حتی گرد و غباری در محل وجود داشته باشد زیرا کانکتورهای الکتریکی موجود در UPS، فن، کلید های گردان و … به گرد و غبار حساس بوده و وجود آن در عملکردشان اختلال ایجاد می کند، همچنین وجود گرد و غبار در دراز مدت سبب کاهش عمر ups نیز می‌شود.

2-توجه داشته باشید که محل قرار گیری ups باید به صورت افقی و ایستاده باشد. محل نصب باید محکم باشد به طوری که احتمال سقوط وجود نداشته باشد.

3-سومین موردی که در نصب باتری ups بسیار حائز اهمیت می‌باشد قرار ندادن هیچ گونه وسیله‌ای بر روی باتری است. قرار دادن  هر گونه وسیله ‌ای باعث می‌شود که تبادل حرارتی بین باتری و محیط کاهش یابد و این عدم تبادل گرما با محیط سبب گرم شدن باتری می‌شود و به مرور، سبب خرابی باتری  ups می‌شود.

4-نکته دیگر توجه به سیم کشی هایی است که تکنسین های برق انجام می‌دهند. حتما به تکنسین های برق تذکر دهید که سیم کشی ups به طور جداگانه انجام پذیرد، دلیل این امر کم و زیاد شدن ولتاژ برق و آسیب پذیر بودن ups است. پس حتما توجه داشته باشید که دستگاه هایی مانند کولر گازی، پرینتر لیزری، دستگاه پول شمار و در کل هر دستگاهی که مصرف بالایی دارد به خروجی یو پی اس متصل نشود.

نصب باتری ups

محل نصب UPS و باتری باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

1- در محل نصب باید فضای مناسب و کافی وجود داشته باشد.

2- یکی دیگر از عواملی که شرایط محیطی را برای نصب باتری ups مناسب می‌کند استحکام سطح زیر باتری است، رک ها و کابینت ها باید بتوانند وزن باتریها را در بلند مدت تحمل کنند.

3- مورد دیگری که باید به آن توجه شود آن است که نصب دستگاه باعث هیچ گونه مزاحمتی برای کارکنان دیگر نشود.

4- شرایط محیطی که شامل حرارت مناسب برای باتری که دمای بین 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد است فراهم باشد و همچنین دمای کارکرد Ups هم در بازه کاتالوگ دستگاه قرار داشته باشد. محیط نویز زیادی نداشته باشد زیرا روی عملکرد دستگاه تاثیر منفی می‌گذارد و در آخر رطوبت محیط بین 20 تا 90 درصد باشد.

5- تجهیزات ایمنی مناسب و امکان دسترسی آسان به ups وجود داشته باشد.

6- هنگام نصب دستگاه باید توجه داشت که ups  نباید به جریان هوا و همچنین شرایط و موقعیت سایر تجهیزات تاثیر منفی بگذارد.

7- توجه شود که ابزار سوئیچ، کلیدها، کنترل ups در یک محیط قرار گیرد.

8- حتما برای مکان باتری موقعیت امنی فراهم گردد.

نصب باتری ups

 نکاتی که هنگام نصب باتری باید رعایت شود

1-هنگام نصب فقط یک نفر اقدام به نصب باتری کند. شما می‌ توانید از کسی برای کمک استفاده کنید اما در نهایت تنها یک نفر اقدام به نصب باتری کند زیرا وجود چند نفر احتمال خطا را افزایش می‌دهد.

2-برای نصب باتری به تعداد بالا در هر مرحله بیشتر از شش سلول باتری را به یکدیگر وصل نکنید با این کار می‌تواند خطر برق گرفتگی DC را برای فردی که نصب می‌کند به کمترین حد ممکن برسد. راه دیگر آن است که باتری ها را سری کرده و طبقه به طبقه شروع به وصل کردن طبقات کنید.

3- از استحکام اتصالات باتری ها مطمئن شوید.

4- قبل از پایان کار یکی از اتصال های باتری ها را بگذارید باز بماند و تمام اتصالات را برای اطمینان یک بار دیگر بررسی کنید تا اگر اتصالات باتری اشکالی داشت قبل از آن که موجب خسارت به دستگاه شود و یا باعث بروز خطر جانی گردد مشکل آن را رفع کنید.

5در هنگام بستن سرهای باتری دقت کنید ابزارتان مانند پیچ گوشتی و … به سرهای باتری‌های مجاور برخوردی نداشته باشد زیرا همین امر باعث اتصال کوتاه می‌شود.

6-  هنگامی که تمامی باتری ها را به صورت سری به یکدیگر متصل کردید حتما در مرحله آخر با ولت متر ولتاژ دو سر همه باتری ها را اندازه گیری کرده تا از ولتاژ درست مطمئن شوید.

7-در انتها سرهای تمام باتری‌های وصل شده را به دستگاه متصل نمایید، نکته ای که بهتر است بدانید آن است که در بیشتر دستگاه‌ ها سیم مثبت قرمز یا قهوه‌ای است و سیم منفی مشکی یا آبی می‌باشد.

نحوه نصب صحیح باتری ups

برای آن که باتری به بهترین شکل ممکن کار کند و طول عمر آن افزایش یابد لازم است تکنسین نحوه نصب صحیح باتری ups را بداند. در ابتدا بهتر است بدانید باتری های یو پی اس معمولا به صورت سری به یکدیگر متصل می‌شوند و برق باتری‌ ها به صورت DC می‌باشد. در کابینت هایی که مجموع ولتاژ باتری آنها بالای 100 ولت است احتمال برق گرفتگی به شدت افزایش پیدا می‌کند. برای نصب در مرحله اول تمامی باتری ها را به طوری که قطب‌های هم‌ نام کنار یکدیگر قرار گیرند درون کابینت می‌گذاریم و در مرحله بعد با هم سری می‌کنیم، توجه داشته باشید سری کردن بیشتر از شش باتری خطر برق گرفتگی را افزایش می‌دهد. در زمان خرید باتری یو پی اس حتما باید کابینت مناسب آن خریداری شود.

نصب باتری ups

بعد از آن که تمامی باتری ها به یکدیگر وصل شدند ولتاژ اولین و آخرین سر قطب باتری های موجود را با مولتی متر اندازه گیری کرده و در صورتی که اندازه ولتاژ درست بود، به فیوز کابینت متصل کنید، در انتها با ولت متر از اتصال صحیح باتری های UPS مطمئن گردید. دقت داشته باشید ولتاژ  نمایش داده شده باید کمی بیشتر از ولتاژ کابینت باتری را نشان دهد.  اگر عدد نمایش داده شده منفی باشد نشان دهنده اتصال برعکس قطب‌ها است و این امر بسیار خطرناک می‌باشد. اهمیت بالای نحوه نصب صحیح باتری ups اینجاست که خود را نشان می‌دهد.

حتما بخوانید  روش صحیح نصب ups و استفاده از آن

گاهی اوقات نیاز می شود باتری ها به صورت موازی به هم وصل شوند. در همچین مواقعی قطب های هم نام باتری را به هم وصل می کنیم. اگر نیاز باشد مثلا دو گروه 4 تایی از باتری برای افزایش زمان پشتیبانی موازی شوند. باید باتری ها با هم سری شوند و در انتها دو دسته باتری با هم موازی گردد مانند شکل زیر

نصب باتری ups

 

 نکاتی که پس از نصب باتری یو پی اس باید رعایت شود

برای آن که باتری یو پی اس سالم بماند و عمر بیشتری داشته باشد لازم است به نکاتی که پس از نصب باتری یو پی اس باید رعایت شود توجه کنید. این نکات شامل

1-دمای محیط: دمای پایین محیط موجب افزایش عمر باتری می‌گردد.

2-انتخاب ups یا شارژر با کیفیت: اگر این دو مورد به درستی انتخاب شود عمر مفید باتری به طور چشم گیری افزایش می‌یابد.

3- بررسی دوره ای برای چک کردن نحوه اتصال باتری های ups : با بازرسی دوره ای باتری ها می‌توان فهمید که سر باتری‌ها اکسیده نشده و یا باتری ها متورم نشده‌اند.

4-مراقبت و نگهداری درست در هنگام جا به جایی: در هنگام جا به جا شدن مراقب باشید دستگاه آسیب نبیند.

5- حفظ کردن باتری از فشار : از قرار گرفتن وسایل دیگر روی باتری جلوگیری کنید زیرا این امر سبب آسیب به باتری می‌شود.  6- قرار‌ ندادن باتری سالم در کنار باتری فرسوده یا اسقاط شده: باتری های فرسوده به علت مقاومت داخلی که دارند نوعی مصرف کننده برای باتری های سالم هستند و این امر زمان پشتیبانی محصول را به شدت کم می‌کند.

7- جلوگیری از نشست گرد و غبار :محیط نگهداری از باتری های ups  باید هیچ گونه گرد و غباری نداشته باشد.

8- قرار دادن باتری ها در باکس: با قرار دادن باتری در باکس از هر گونه اتصال کوتاه یا ضربه جلوگیری می‌شود.

باتری ups چیست؟

نصب باتری یو پی اس

نصب باتری ups یک کار کاملا تخصصی است. شاید باتری ها در ظاهر خطر آنچنانی نداشته باشند ولی زمانی که با هم سری می شوند ولتاژ آنها افزایش می یابد و خطر برق گرفتگی افراد را تهدید می کند. برای نصب حتما باید دستکش مخصوص داشته باشید و اصول ایمنی جدی گرفته شود. اتصالات باتری به خوبی محکم شوند تا اتصال و جرقه در مدار اتفاق نیفتد. در انتها پس از نصب باتری ها طبق نقشه باید ولتاژ مدار اندازه گیری شود و از اتصال کابل ها اطمینان حاصل شود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *