مطالب آموزشی

بررسی تفاوت های محافظ برق با استابلایزر ولتاژ

بررسی تفاوت های محافظ برق با استابلایزر ولتاژ

مقایسه محافظ برق با استابلایزر ولتاژ

اگر قصد بررسی تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ را دارید، باید از جنبه‌های مختلف هر کدام را مورد بررسی قرار دهید. ارائه تعریف دقیقی از هر کدام می تواند ساز و کار عملکرد آن ها را بیان کرده و به خوبی تفاوت ها و شباهت های عملکردی را به شما معرفی کند. محافظ برق به عنوان یکی از پر کاربردترین و پرفروش ترین لوازم برقی در خانه به خوبی می‌تواند از دستگاه‌های مختلف محافظت نماید. با این وجود اگر آگاهی کامل از استابلایزر یا واژه ترانس اتوماتیک داشته باشید، بدون تردید از کیفیت و نوع عملکرد آن نیز می توانید اطمینان حاصل کنید. در واقع تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ به نوع قرار گرفتن آن ها نحوه عملکرد و همچنین کیفیت و قیمت آن ها برمیگردد. برای خرید استابلایزر یا محافظ باید شناخت کاملی از آنها داشته باشیم.

استابلایزر چیست؟

برای بیان تفاوت های محافظ و استابلایزر ولتاژ، ابتدا بهتر است تعریفی از هر کدام ارائه دهیم. استابلایزر یا ترانس اتوماتیک به عنوان یک قطعه الکترونیکی با قرار گرفتن در مسیر جریان های ورودی برق به بهترین شکل می تواند تداخل ها و ایرادات برق نوسان دار و متناوب شهری را برطرف نماید. این عمل موجب می‌شود تا جریان ورودی به وسایل الکترونیکی و برقی بدون اشکال وارد شده و هیچگونه مشکلی بر روی آن ها مشاهده نشود. نوع ساخت استابلایزر به شکلی است که فاقد صدا بوده و با توجه به، به کار رفتن استاندارد های برتر روز دنیا، به بهترین شکل عملکرد خود را نشان می دهد. استابلایزر قادر است که وسایل الکترونیکی را از مشکلاتی مانند آتش سوزی در اثر نوسان جریان برق محافظت نماید. شرایطی که موجب میشود با جلوگیری از ورود ایرادات، طول عمر دستگاه ها افزایش یافته و تجهیزات دیجیتالی هیچ گونه خللی در روند عملکرد آن ها ایجاد نخواهد شد. وجود نوسانات برق، قطع و وصل شدن چندین باره جریان، انواع نویز و مشکلات دیگر مانند رعد و برق ممکن است قسمت های از دستگاه ها که از ارزش بالایی برخوردار هستند مانند کمپرسور و موتور را مورد هدف قرار داده و تعمیر کردن آن ها با هزینه ‌های بالایی همراه باشد.

حتما بخوانید  مقایسه استابلایزر امگا با استابلایزر پرنیک

 تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ

محافظ برق چیست؟

محافظ ولتاژ و محافظ برق که امروزه از فروش بالایی برخوردار است، یکی دیگر از تجهیزات نگهدارنده محسوب می شود که با قطع کردن جریان و ولتاژ به خوبی می تواند از آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی جلوگیری نماید. عملکرد این دستگاه به شکلی است که با بررسی ولتاژ ورودی، هنگامی که ولتاژ برق به مقدار قابل توجهی کاهش یابد و به زیر ۱۷۵ برسد و یا با افزایش جریان و ولتاژ به بالای ۲۴۵ برسد، به صورت خودکار با قطع کردن ولتاژ، از آسیب رسیدن به تجهیزات جلوگیری خواهد کرد. اینکه محافظ برق چیست و چه کاربردی دارد در مقاله دیگری بطور کامل بررسی شده است.

 تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ

تفاوت های محافظ و استابلایزر ولتاژ کدامند؟

با وجود اینکه هر دو سیستم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات و وسایل الکترونیکی به کار برده می شوند ولی بررسی تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ نشان می دهد که در برخی شرایط، تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند. در واقع محافظ با بهره‌مندی از یک برد الکترونیکی، هنگام افزایش و کاهش جریان برق و زمانی که با به وجود آمدن شوک الکتریکی ممکن است وسایل با ایراداتی مواجه شوند، به صورت خودکار اقدام به قطع کردن جریان خواهد نمود. اینکه استابلایزر چیست و در کجا باید استفاده شود نیازمند بررسی فنی است و باید از فرد متخصص کمک گرفته شود.

 تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ

اصلاح ولتاژ

همانگونه که عنوان کردیم یکی از تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ، قطع کردن و اصلاح ولتاژ در هر کدام خواهد برد. برد الکترونیکی به کار رفته در محافظ به گونه ای طراحی می شود که هنگام افزایش و کاهش بیش از حد جریان، اقدام به قطع کردن ولتاژ ورودی به تجهیزات الکترونیکی خواهد نمود. با این وجود استابلایزر به گونه‌ای عمل می‌کنند که با تغییرات زیاد ولتاژ، جریان برق را قطع نکرده و همواره در محدوده مشخصی ولتاژ را نگه خواهد داشت. این ویژگی موجب می شود که به عنوان یک محافظ مطمئن برای لوازم برقی مختلف به کار برود.

حتما بخوانید  محافظ برق چیست و چگونه کار می کند؟

تثبیت برق شهر

نوسانات ولتاژ موجب می شود که همواره تجهیزات الکترونیکی در معرض اشکال وجود داشته باشند. برق شهری با نوساناتی که دارد گاهی موجب ایجاد آسیب های جدی در برد کمپرسور و بخش‌های مختلف دستگاه ها می شود. استابلایزر به گونه‌ای عمل می‌کند که می‌تواند با تثبیت ولتاژ و قرار دادن آن در محدوده مشخص، به بهترین شکل راندمان دستگاه ها را افزایش داده و به میزان قابل توجهی عمر دستگاه ها را بالا ببرد.

محافظت در برابر اتصال کوتاه

در بررسی تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ، یکی از ویژگی‌های بارز استابلایزر که به آن می‌توانیم اشاره کنیم، محافظت از تجهیزات و وسایل الکترونیکی در مقابل اتصال کوتاه است. چنانچه به هر دلیلی در مدارات داخلی یا خروجی استابلایزر اتصالی رخ دهد، در سریعترین زمان میکروکنترل تعبیه شده به صورت اتوماتیک با قطع کردن خروجی، از ایجاد هرگونه مشکل و ایراد برای مصرف کننده جلوگیری خواهد کرد.

استابلایزر چیست؟

کاهش هزینه مصرف برق

جالب است بدانید یکی از بهترین و کاربردی ترین تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ، کاهش هزینه مصرف برق محسوب می شود. هنگامی که به دلیل افت ولتاژ برق شهری، در عملکرد دستگاه ها با مشکلاتی مواجه می‌شود و راندمان الکتروموتور و قدرت نامی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد، پایین آمدن دور الکتروموتور ممکن است افزایش تلفات انرژی را به همراه داشته باشد، چرا که موجب می‌شود برق زیادی را دستگاه‌ها مصرف کرده و با افزایش هزینه مصرف انرژی کاربران را مواجه کند. با این حال استابلایزر به خوبی می تواند در چنین شرایطی تا ۲۵ درصد مصرف برق را کاهش دهد. توصیه ما این است افرادی که در مناطق و محل زندگی خود همواره با افت ولتاژ برق همراه می‌شوند، از استابلایزر استفاده نمایند.

محافظت کامل از تجهیزات

یکی دیگر از تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ، جلوگیری از نیم سوز شدن یا سوختن کامل تجهیزات الکترونیکی و وسایل برقی خواهد بود. در حالی که استابلایزر به بهترین شکل با نحوه عملکرد خود می‌تواند در برابر افت یا افزایش ولتاژ و جریان از دستگاه‌ها محافظت کند، محافظ هیچگونه اطمینانی به شما برای عدم خسارت دیدن وسایل ارائه نمی دهد.

جوابگویی در ابعاد بزرگ

با توجه به تعاریفی که بیان کردیم و با بیان تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ می‌توان دریافت که در ابعاد وسیع و بزرگ، نوع عملکرد محافظ‌های برق به گونه‌ای است که نمی‌توانند به مانند استابلایزر جوابگو باشد. استابلایزرها را علاوه بر محیط خانگی می‌توان در کارخانجات و در محیط هایی با ابعاد بزرگ و وسیع که با تجهیزات مختلف سر و کار دارند، مورد استفاده قرار داد. با این وجود محافظ تنها برای برخی از مکان ها و بیشتر برای مصارف خانگی عملکرد مناسب خود را نشان می دهد.

حتما بخوانید  راهنمای خرید یو پی اس برای آسانسور

تفاوت استابلایزر سرو موتوری با استابلایزر رله ای

 

تفاوت در هزینه

بدون تردید با توجه به قابلیت های بیان شده و نحوه عملکرد استابلایزر ولتاژ و محافظ می‌توان دریافت قیمت استابلایزر نسبت به محافظ بیشتر است. با این وجود این تجهیزات به گونه ای طراحی می شوند که با طول عمر بالاتری که دارند به خوبی می توانند از وسایل محافظت کنند. در این بین نگهداری و تعمیرات استابلایزرها نیز نسبت به محافظ ها هزینه های بیشتری را می طلبد.

محافظ برق بهتر است یا استابلایزر؟

استابلایزر ولتاژ یک محافظ برق خیلی قوی هست و ولتاژ را ثابت نگه می دارد. همچنین می تواند از تجهیزات در برابر اتصال کوتاه، اضافه بار و … محافظت کند. برای دستگاه های حساس و گران قیمت حتما باید از استابلایزر استفاده شود. محافظ برق توانایی اصلاح ولتاژ را ندارد و همین موضوع باعث می شود کارایی زیادی نداشته باشد. نصب استابلایزر نسبت به محافظ برق منفعت بیشتری دارد. در ابتدا هزینه بالاتری جهت خرید نیاز است ولی در بلند مدت جبران می شود.

معرفی استابلایزر پرنیک

ترانس های اتوماتیک و استابلایزر برای تنظیم و ثبیت ولتاژ برق مورد استفاده قرار می گیرد. تنوع در بین برند ها زیاد است. یکی از دستگاه هایی که کیفیت قابل قبولی دارد استابلایزر پرنیک است. شرکت ریزپردازان دستگاه ها را با مدل eco و xi به بازار عرضه می کند. مدل اکو از نوع رله ای است و دقت پایین تری دارد. مدلی که با تکنولوژی پیشرفته ساخته می شود مدل xi است و نوسان ولتاژ در آن کمتر از یک ولت است. از دستگاه استاتیک بیشتر برای تجهیزات حساس و گران قیمت استفاده می شود.

جمع بندی

گاهی اوقات در برخی مناطق، به عنوان مثال در تابستان و نواحی گرمسیر، هنگامی که با نوسانات ولتاژ برق شهری مواجه می‌شویم، خاموش شدن سیستم های سرمایشی می تواند کاربران را کلافه کند. این قابلیت در استابلایزر قرار داده شده که در این شرایط با حفظ ولتاژ به میزان مورد نیاز، به خوبی بتواند از خاموش شدن تجهیزات جلوگیری کند. بررسی تفاوت های محافظ با استابلایزر ولتاژ نشان می‌دهد با وجود هزینه های بالاتری که استابلایزرها برای خرید و نگهداری دارند، گزینه ای ایده آل برای استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *