مطالب آموزشی

راهنمای خرید باتری ups

راهنمای خرید باتری ups

راهنمای خرید باتری ups

 در این آموزش قصد داریم تمام مفاهیم ضروری و نکات مهم در خرید و انتخاب یک سیستم باتری ups کارامد را برای شما کاربر گرامی بیان کنیم تا در انتخاب ups و باتری مناسب بهترین و بهینه ترین انتخاب را داشته باشید. در این مقاله سعی شده یک راهنمای خرید باتری ups در اختیار شما عزیزان قرار داده بشه تا به آنچه برای شناخت کامل باتری ها نیاز دارید دسترسی داشته باشید. برای اینکه شناخت کاملی از باتری ها برسید حتما تا آخر مطالعه کنید.

باتری چیست؟

باتری ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی می کنند. باتری ها معمولا از کنار هم قرار دادن حداقل دو صفحه فلزی با آلیاژ متفاوت داخل یک محلول شیمیایی به وجود می آیند یکی از این دو صفحه دارای خاصیت الکترون دهی و دیگری دارای خاصیت الکترون گیری است. محلول شیمیایی که باعث ایجاد ارتباط بین این دو صفحه می گردد الکترولیت نامیده می شود.

 

راهنمای خرید باتری ups 2024

راهنمای خرید باتری ups 2024

حالا که فهمیدید باتری ups چیست شاید اولین سوالی که توی ذهنتون بیاد این باشه که ساختار باتری چیه و چه وظیفه ای دارد؟

بسیارعالی! تمام این موارد رو براتون توضیح دادیم ادامه رو بخونید.

ساختار باتری چگونه است ؟

مهم ترین بخش یک باتری که توانایی تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی را دارد، سلول ( cell ) می نامند. برای ایمن سازی و ایزوله کردن سلول از محیط بیرون و همچنین برای استفاده راحت، آن را درون یک جعبه پلاستیکی یا فلزی قرار می دهند. در روی این جعبه دو الکترود با قطب مثبت و قطب منفی وجود دارد که به الکترود های داخلی جعبه متصل هستند.

وظیفه باتری ups چیست؟

 وظیفه اصلی باتری UPS پوشش شکاف بین قطعی برق و انرژی پشتیبان است. همچنین می تواند در شرایط نرمال، سیستم شما را قابل اعتمادتر کند. دلیل این امر این است که قیمت ups باید نسبت به نوسانات منبع تغذیه فوق العاده حساس باشد تا در صورت قطع برق بلافاصله پاسخ دهد. در نتیجه اگر در منطقه ای هستید که دارای منبع تغذیه ناپایدار است، مانند یک دفتر روستایی یا بیمارستان صحرایی، UPS برای حفظ سطح قدرت در هنگام افت و خیزهای منبع اصلی برق استفاده می شود.

حتما بخوانید  ups چیست؟ جامع و کاربردی

تجربه ثابت کرده خیلی از افراد اطلاعات چندانی از انواع باتری ها و کارکردشان ندارند بخاطر همین محصول متناسب با نیازشان خریداری نمی کنند و خیلی سریع باتری هاشون خراب میشه. واجب شد توضیح کاملی در موردشون ارائه بدیم.  

دسته بندی باتری ها از نظر حالت الکترولیت

باتری ها را براساس حالت الکترولیت می توان به دو دسته ی باتری خشک و باتری تر دسته بندی کرد. در باتری های خشک الکترولیت آنها جامد است باتری های قلمی از این دسته هستند. اما در باتری های تر الکترولیت آنها مایع هستند. امروزه نوع دیگری از باتری ها ارائه شده که الکترولیت آنها کاملا مایع یا جامد خالص نیستند و حالت ژل مانند دارند. به این ها باتری های با مراقبت کم گفته میشه و در گروه باتری های خشک قرار دارند.

انواع باتری ups  کدام اند ؟

برای خرید باتری ups ابتدا باید انواع آن را بشناسید. باتری های ups انواع گوناگونی دارند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سرب اسید lead – acid

2- نیکل کادمیوم nickel – cadmium

3- لیتیوم یون  lithium – ion

باتری سرب اسید 

اغلب موارد از این مدل باتری استفاده می شود و مزایای خاص خود را دارد. کارایی و راندمان بالا، امپدانس داخلی پایین، آستانه تحمل بالا در شرایط نگهداری دشوار و نادرست مانند شارژ بیش از حد، قیمت مناسب از جمله مزایای باتری سرب اسید است.

راهنمای خرید باتری ups

هنگام خرید باتری های ups با دو مدل از باتری های سرب اسید رو به رو میشویم که در زیر شما را راهنمایی می کنیم

باتری غوطه ور در اسید flooded 

این مدل باتری حاوی صفحه های غوطه ور در الکترولیت اسید هستند. از طرفی چون سیلد نمی باشد هیدروژن به وجود آمده در زمان بهره برداری به محیط منتقل می شود. در بیشتر موارد این باتری ها را در محفظه پلاستیکی یا فلزی غیر رسانا و غیر مشتعل نگهداری می کنند.

باتری FLOODED باید به صورت ایستاده نگهداری شود و میزان آب آن به صورت دستی بالا نگه داشته شود و طول عمری متوسط، قابل اطمینان و قیمتی نسبتا مناسب دارد.

باتری VRLA 

این باتری با نام سیلد شناخته می شود این مدل باتری سر بسته و قابلیت نصب در هر جهتی را دارد و دریچه ای برای خروج گاز های تولیدی در نظر گرفته شده. البته در این مدل باتری تولید گاز بسیار نادر است و معمولا در زمان هایی که نرخ شارژ شدن بالا و یا دشارژ سریع داشته باشیم باعث تولید گاز میشود.

باتری های VRLA  دو مدل AGM و GEL دارد و به طول معمول از مدل AGM  استفاده میشود زیرا ویژگی هایی همچون مقاومت داخلی پایین و توان خالص بالا و بازدهی بالا و قیمت مناسب و قابلیت شارژ سریع و دشارژ خود به خودی پایین و جریان دهی بالا می باشد.

حتما بخوانید  مقایسه استابلایزر لومن با پرنیک

باتری 65 آمپر ساعت ups صباباتری

 

باتری نیکل کادمیم چه مزایا و معایبی دارد ؟

باتری های نیکل کادمیم دارای طول عمر بالا (2000 -2500) سیکل شارژ شدن  و توانایی سازگاری با تغییرات چشم گیر دمایی مانند منفی 20 درجه سانتی گراد الی مثبت 40 درجه سانتی گراد دارند. البته هزینه نگهداری باتری های نیکل کادمیم خیلی بیشتر از مدل های VRLA است. زمان شارژ باتری های نیکل کادمیم خیلی زیاد است بخصوص اگر بطور کامل تخلیه شده باشند. این مدل باتری محافظت بالایی در برابر شارژ دهی بیش از حد و دشارژ دهی بیش از حد و ریپل جریان شارژ بالا دارد.

لازم به ذکر است که نیکل و کادمیم هر دو از عناصر بسیار سمی و خطرناک هستند و فرایند بازیافت این مدل باتری بسیار هزینه بر است و خود باتری نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای دارد.

باتری لیتیوم یونی

در مورد خرید باتری های یو پی اس وقتی که به شاخه باتری های لیتیومی – یونی میرسیم با مدل های متفاوتی روبرو میشویم از جمله :

  • لیتیوم کبالت اکسید
  • نیکل کبالت الومینیوم
  • اکسید لیتیوم نیکل منگنز کبالت
  • لیتیوم اهن فسفر
  • لیتیوم منگنز اکسید
  • لیتیوم تیتانیوم اکسید

باتری های لیتیوم آهن فسفر و اکسید لیتیوم نیکل منگنز کبالت و لیتیوم منگنز اکسید به دلیل طول عمر بیشتر و ایمنی بالاتر بیشترین کاربرد را در یو پی اس دارند. برخی از شرکت ها با توجه به نیاز های خود، چند باتری را باهم ترکیب می کنند و مدل جدیدی را به وجود می آورد.

خرید باتری ups صباباتری

تفاوت باتری یو پی اس با سایر باتری ها چیست؟

ساختار و شیوه ساخت باتری های یو پی اس با دیگر باتری ها از جمله باتری های ماشین با هم تفاوت های زیادی دارند. باتری های ups از نوع سیلد لید اسید ساکن هستند یعنی باید در جای ثابتی نصب شوند در حالی که باتری های خودرو طوری ساخته شده که میتواند در حال حرکت کارکنند و کاملا برای خودرو مناسب هستند. همچنین صفحات به کار رفته در باتری خودرو به گونه اس که می تواند جریان زیادی را در لحظه برای استارت خودرو تامین کند ولی باتری های یو پی اس جریان کمی را در مدت زمان طولانی تر در اختیار مصرف کننده می گذارد.

معرفی باتری مناسب پنل خورشیدی

قیمت باتری های یو پی اس به چه چیزی بستگی دارد؟

هنگام خرید باتری های یو پی اس باید این نکته را مد نظر داشته باشید که کیفیت باتری ها را نباید با قیمت باتری  مقایسه کنید بلکه کیفیت باتری به عواملی از جمله وزن باتری و تکلونوژِی ساخت باتری یو پی اس و چیزهای دیگر بستگی دارد. قیمت باتری های یو پی اس با ظرفیت و ابعاد و سایر مشخصات، متفاوت است. یکی از پارامتر های مهم تعیین قیمت گارانتی و خدمات پس از فروش است. هر چقدر زمان گارانتی بیشتر باشد مطمعنا قیمت بالاتر می رود.

حتما بخوانید  تفاوت منبع تغذیه سه فاز با تکفاز و مقایسه آنها

راهنمای خرید باتری ups

طول عمر باتری ups

متأسفانه هیچ باتری UPS برای همیشه دوام نخواهد آورد. همه آنها دارای تعداد مطلوبی چرخه شارژ و دشارژ هستند و این تعداد برای شرایط بهینه است. در حقیقت اگرچه عمر باتری بیشتر از 5 یا 10 سال پیش بینی شده است، اما در واقع بهترین روش این است که آنها را در سال 3 یا 4 (برای نسخه های 5 ساله) یا 7 یا 8 (در مدل های 10 ساله) جایگزین کنید. با این کار راندمان و همچنین امنیت تامین انرژی در مواقع اضطراری بالا می رود. هر چقدر شرایط ایده آل تری برای نگهداری باطری فراهم کنیم عمر آنها افزایش می یابد.

مدت زمان پشتیبانی باتری ups

باتری با ups مورد استفاده قرار می گیره تا در زمان قطعی برق، انرژی تجهیزات را تامین کند. به مدت زمانی که طول میکشد تا باتری تخلیه شود زمان پشتیبانی می گویند. زمان پشتیبانی باتری به ظرفیت باتری و توان مصرف کننده ها بستگی دارد و از چند دقیقه تا چند ساعت است. و حتی بیش از اینها می تواند باشد و متفاوت است.

خرید شارژر باتری ups

برای باتری های 12 ولتی باید از شارژر های اتوماتیک استفاده کنید. از مزایای شارژر اتوماتیک این است که پس از شارژ کامل باتری، جریان را به صورت خودکار قطع کرده و مانع از آسیب دیدن باتری یو پی اس می شود .

بهترین جریان شارژ حدود 1.5 الی 1.6 ظرفیت نامی می باشد.

اکثر ups ها خود شارژر دارند و برای شارژ باتری ها نیاز به شارژر خارجی نیست.

راهنمای خرید کابینت باتری ups

در اوایل طراحی سیستم ups باید تصمیم گیری شود که آیا باتری ها بر روی قفسه باید نصب شوند یا کابینت ها، هر کدام از این دو مورد دارای موافقان و مخالفانی هستند.

رک باتری سازه ای هست که برای چینش باتری ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تعداد باتری و وزن آنها باید جنس و ابعاد سازه به درستی انتخاب شوند تا توان تحمل سنگینی وزن را داشته باشد. رنگ آمیزی مناسب سازه بسیار اهمیت دارد.  قیمت کابینت باتری در مقایسه با قیمت باتری و ups مناسب است و خرید آن می تواند خیلی از مشکلات ناشی از برق گرفتگی را از بین ببرد.

راهنمای خرید کابینت و رک باتری ups

 

نکات بسیار مهم :

از موازی کردن این باتری ها جدا خود داری کنید زیرا باعث ایجاد جریان های داخلی شده و به سرعت باتری آسیب خواهد دید. از اتصال کوتاه آن خود داری کنید زیرا باعث انفجار می شود. برای کابل های باتری حتما از سوکت برنجی استاندارد و کابل با قطر مناسب استفاده کنید . از قرار دادن باتری ها در محیط های بسته و در معرض مستقیم تابش نور آفتاب جدا خود داری کنید. از دور انداختن باتری ها جلوگیری کنید زیرا حاوی فلزات سنگین و مواد سمی است که آسیب های سنگینی به محیط زیست و طبیعت وارد می کند. اگر شکستگی در باتری مشاهده کردید حتما آن را عوض کنید. هرگز باتری ها را درون آتش نیندازید.

در این راهنمای خرید باتری ups سعی شده است آنچه برای خرید باتری نیاز است بیان شود امیدوارم براتون مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *