مطالب آموزشی

علت استفاده از استابلایزر چیست؟

علت استفاده از استابلایزر چیست؟

علت استفاده از استابلایزر، حفاظت درست از لوازم برقی در مقابل نوسانات برقی است که احتمال دارد رخ دهند. استفاده از استابلایزر اهمیت زیادی دارد، زیرا به‌ طور معمول موتور وسایل برقی گران‌قیمت هستند؛ بنابراین باید قبل از به‌وجود آمدن اختلالات زیان‌بار، از آن‌ها محافظت کرد. این تنها دلیل استفاده از استابلایزر نیست؛ بلکه موارد زیادی وجود دارند که نشان‌دهنده اهمیت استفاده از این وسیله هستند. در این مقاله قصد داریم دلایل استفاده از استابلایزر را با هم بررسی کنیم.

استابلایزر چیست

در ابتدا برای اینکه دلایل استفاده از این وسیله را بدانید، باید مروری بر چیستی استابلایزر داشته باشیم. تنظیم‌کننده ولتاژ خودکار که استابلایزر نیز نامیده می‌شود، وظیفه تضمین جریان ثابت و بدون وقفه برق را برای لوازم الکترونیکی بر عهده دارد. این دستگاه می‌تواند به‌طور مؤثری در مقابل نوسانات ولتاژ قرار گرفته و اجازه قطع‌ و وصلی به آن را ندهد.

لوازمی مانند یخچال، تلویزیون، کامپیوتر و غیره که دستگاه‌های پر اهمیت هستند، می‌توانند توسط استابلایزر دارای برق متناوب باشند. می‌توان گفت وظیفه اصلی یک استابلایزر، تنظیم کردن نوسان‌های جریان الکتریکی درون سوکت‌‌های مورد استفاده است. استابلایزر تکفاز معمولا برای مصارف خانگی کاربرد دارد.

استابلایزر چگونه کار می‌کند

این دستگاه سطح ثابتی از ولتاژ که معمولاً بین 220 تا 230 ولت است را برای مصارف خانگی حفظ می‌کند. تنها علت استفاده از استابلایزر برای مصارف خانگی نیست؛ بلکه از آن برای برق صنعتی یا سه فاز نیز استفاده می‌شود. این وسیله کاربردی ولتاژ دستگاه‌های خاص صنعتی را بین 380 تا 400 ولت نگه می‌دارد.

حتما بخوانید  مهمترین نکات در نحوه ی صحیح نصب باتری ups

در واقع استابلایزرها نه تنها برای الزامات خانگی کوچک، بلکه در اندازه‌های بزرگ‌تر نیز تولید می‌شوند. آن‌ها می‌توانند برق ورودی به یک ساختمان یا مجموعه‌های صنعتی را به‌ درستی مدیریت کنند.

علت استفاده از استابلایزر چیست

حال که با این دستگاه آشنا شدید، باید بدانید که می‌تواند عملکرد درست لوازم برقی در منزل یا مکان‌های صنعتی را تضمین کند. دلیل این تضمین این است که دستگاه‌های الکتریکی متناسب با دریافت طیف خاصی از الکتریسیته طراحی می‌شوند. در حالتی که قطع‌ و وصلی نداشته باشند، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. در ادامه دیگر دلایل استفاده از این وسیله را باهم بررسی می‌کنیم:

استابلایزر ایرانی بهتر است یا استابلایزر خارجی؟

افزایش طول عمر لوازم الکتریکی

دستگاه‌های الکتریکی متفاوت، سطوح خاصی برای تحمل نوسانات ولتاژ دارند که معمولاً بین 5% الی 10% از کل ورودی را شامل می‌شوند. حتی اگر در محدوده مجاز نوسانات، این قطع‌ و وصلی‌ها تکرار شوند، اثرهای نامطلوب خود را به‌جا خواهند گذاشت. همین موضوع سبب می‌شود که طول عمر دستگاه‌های شما کوتاه‌تر شود. در این نقطه می‌توان دریافت که علت استفاده از استابلایزر اهمیت بسیاری برای کیفیت کلی و طول عمر آن‌ها دارد.

جلوگیری از آسیب‌های جدی و دائمی

هنگامی‌ که ولتاژ ورودی بیش‌ از حد به دستگاه وارد می‌شود، طی دوره‌ای طولانی می‌تواند آسیب‌های جدی و دائمی را به دستگاه الکتریکی وارد کند. از سوی دیگر نیز امکان دارد که به عایق‌های درون سیم‌پیچ‌ها آسیب برساند. همین امر می‌تواند عملکرد مداوم دستگاه را مختل کرده و طول عمر کلی آن را کاهش دهد.

تنظیم ولتاژهای پایین‌تر

دلیل استفاده از استابلایزر تنها برای تنظیم ولتاژهای ورودی بالا نیست؛ بلکه ولتاژهای کمتر از سطح موردنیاز را نیز می‌تواند کنترل کند. در صورتی‌ که مقدار ولتاژ ورودی کمتر باشد، احتمال کاهش قدرت و اختلال در عملکرد دستگاه وجود دارد.

حتما بخوانید  تفاوت منبع تغذیه سه فاز با تکفاز و مقایسه آنها

وسایل گرمایشی در این صورت به‌طور ویژه‌ای با فشار مواجه خواهند شد و همچنین دستگاه‌های دیجیتالی نیز مشکل محاسباتی پیدا خواهند کرد. کاهش ولتاژ می‌تواند سرعت موتورهای محرک را نیز کاهش داده و منجر به عملکرد ناکارآمد دستگاه‌ها شود.

محافظت از دستگاه

استابلایزر دقیقاً مانند یک محافظ، دستگاه را تحت حمایت خود قرار می‌دهد و برای اطمینان از عملکرد و افزایش طول عمر آن‌ها استفاده می‌شود. درواقع استابلایزر نوعی محافظ به شمار می‌رود که می‌تواند سطوح ولتاژ را در حدود کم‌ و زیاد، تنظیم کند و به سطح نرمال برساند. در این صورت ولتاژهای ناکافی یا بیش‌ از حد سبب آسیب‌های احتمالی آن نخواهند شد.

استابلایزر منبع تغذیه پایدار و مناسبی را برای حفاظت از دستگاه تشکیل می‌دهد که خطرات را کاهش داده و سبب کارکرد بهینه می‌شود. دلیل استفاده از استابلایزر می‌تواند محافظت در برابر جریان و ولتاژ کاهش‌دهنده طول عمر دستگاه، باشد.

چند نوع استابلایزر داریم

در این مقاله با درک اهمیت و علت استفاده از استابلایزر، متوجه شدیم که وجود آن برای افزایش طول عمر و تضمین سلامتی دستگاه، مهم است. استابلایزرها انواع مختلفی دارند که هرکدام مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارند. هریک از آن‌ها را متناسب با ویژگی‌هایشان می‌توانید در ساختمان‌های مسکونی یا شرایط صنعتی استفاده کنید. انواع استابلایزرها شامل موارد زیر هستند:

  • استابلایزرهای رله
  • استابلایزرهای سروو
  • استابلایزرهای استاتیک

بهترین استابلایزرهای درون بازار

مانند هر وسیله برقی دیگر، استابلایزرها نیز با برندهای متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و هرکدام کیفیت خاص خود را دارند. با توجه به متفاوت بودن میزان ولتاژ ورودی به سو‌کت‌ها در ایران با دیگر کشورها، بهترین راه استفاده از برندهای ایرانی است؛ زیرا این استابلایزرها کاملاً متناسب با شرایط برقی ایران ساخته شده و می‌توانند محافظت بیشتری از دستگاه‌ها داشته باشند. بهترین برندهای ایرانی درون بازار شامل پرنیک، سارا، ساکو، فاراتل، فاران، پرسو و مگامداوم می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *