مطالب آموزشی

ups تکفاز بخریم یا ups سه فاز

ups تکفاز بخریم یا ups سه فاز

کدام بخریم سه فاز یا تک فاز؟!

این که ups تکفاز بخریم یا ups سه فاز خود نیاز به برررسی ها زیادی دارد که در ادامه توضیح داده شده. سیستم های ups در دو نوع Ups تکفاز و یو پی اس سه فاز طراحی و ساخته شده اند این دستگاه ها در توان های مختلفی وجود دارند و مصرف کنندگان با توجه به اینکه چه تجهیزاتی را می خواهند به آن ها متصل کنند نوع و توان مناسب را انتخاب می کنند. معمولا از ups آنلاین، ups آفلاین، ups لاین اینتراکتیو استفاده می شود و هرکدام دارای ویژگی های خاصی هستند که استفاده از آنها در صنایع و مکان های مختلف را ضروری کرده است و حتما باید از برندهای برتر و مطمعن استفاده کرد. خرید ups نیازمند استفاده از دانش و تجربه افراد متخصص است.

 UPS تک فاز (1 فاز)

ups تکفاز دارای ورودی و خروجی 230 ولت سینوسی است و شامل دو سیم فاز و نول میشود. ولتاژ استاندارد در کشورها و مناطق مختلف متفاوت است مثلا این ولتاژ در امریکا و کانادا 120 ولت است ولی در مناطق دیگری مانند اروپا و آسیا 230V را به عنوان ولتاژ استاندارد در نظر گرفته اند. برای ولتاژ های بیان شده نیازمند استفاده از انواع ترانس ها در خطوط توزیع و انتقال هست. از سیستم های حفاظتی و رله های متنوعی استفاده می شود تا شبکه پایداری داشته باشیم.

ups آنلاین هوگون مدلHG1110K

UPS سه فاز (3 فاز)

یو پی اس سه فاز از سه رسانای جداگانه استفاده می کند که سه موج سینوسی ارائه می دهد، هر کدام 120 درجه با هم اختلاف فاز دارند این بدان معنی است که یک سیستم سه فاز حداقل به چهار سیم (سه هادی به علاوه یک خنثی) نیاز دارد، که این امکان را برای پشتیبانی از یک خروجی تک فاز یا سه فاز فراهم می کند.

یو پی اس سه فاز را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد. در گروه اول ورودی و خروجی هر دو سه فاز هستند اما در دسته دیگر ورودی سه فاز و خروجی تکفاز است.

 بهتره این موضوع را به شکل ساده تر بگیم به این صورت که در ups 3/1، یو پی اس توان سه فاز را می گیرد و تکفاز را تحویل میدهد در حالی که در ups 3/3 نه تنها برق سه فاز را میگرد بلکه این مقدار از آن هم خارج می شود.

تفاوت های اساسی بین یو پی اس تک فاز و سه فاز

یو پی اس تکفاز با یو پی اس سه فاز تفاوت های زیادی با هم دارند در ادامه چند مورد به صورت خلاصه بیان شده. تعداد هادی ها (یک در مقابل سه)، تعداد امواج سینوسی (یک در مقابل سه)،  ولتاژ تک فاز 230 ولت، ولتاژ سه فاز 415 ولت است. اتصال تک فاز پیچیدگی کمتری نسبت به یو پی اس سه فاز دارد و سه فاز کارایی بالاتری را ارائه می دهد. تشبیهی که معمولاً برای توصیف تفاوت ها استفاده می شود، تصور یک تیم قایقرانی سه نفره در مقابل تیم قایقرانی یک نفره است. در یک تیم سه نفره، در هر زمان حداقل یک پارو در آب وجود دارد تا قدرت ثابت قایق پارویی را تأمین کند.

ups تکفاز بخریم یا ups سه فاز

سیستم Ups تکفاز در چه مکان هایی استفاده می شود؟

منبع تغذیه تک فاز در تاسیسات کوچک مانند سرورهای نصب شده روی رک، سوئیچ های شبکه، سیستم های رایانه ای یا هر تجهیزاتی که با برق تک فاز کار می کنند استفاده می شود همچنین در ساختمانهایی که فقط دارای برق تک فاز هستند استفاده می شود. اگر تجهیزات مورد استفاده تک فاز باشند، یو پی اس های تکفاز معمولا تا توان 10کیلو ولت آمپر استفاده می شود و با خروجی سینوسی و متناوب خود کار محافظت را بر عهده می گیرد.  

حتما بخوانید  راهنمای خرید یو پی اس (ups)

سیستم ups سه فاز در چه جاهایی استفاده می شود؟

سیستمهای UPS سه فاز معمولاً در مکانهایی که به نیروی زیادی برای بارهای بحرانی نیاز است مانند مراکز داده، تجهیزات پزشکی، آسانسور، واحدهای صنعتی بزرگ و تجهیزات با موتور استفاده می شود. این تجهیزات معمولاً به برق سه فاز نیاز دارند. معمولا از ups 3/1 تا توان 20 کیلو ولت آمپر و ups 3/3 تا توان 200 kva استفاده میشه. مصرف کننده های سه فاز برای محافظت در برابر نوسانات و قطعی برق نیاز به یو پی اس سه فاز دارند. توان انتخابی به مجموع توان مصرفی و جریان هر فاز بستگی دارد. 

کارایی

برای توان های کم، یو پی اس تک فاز از یو پی اس سه فاز کارآمدتر است. اما وقتی انرژی مصرفی افزایش یابد، UPS سه فاز کارایی بهتری را برای حمل بار بیشتر به روشی ایمن نشان می دهد. خرید باتری ups مناسب نیز در کارایی سیستم نقش زیادی دارند. به همین در انتخاب ظرفیت مناسب باتری باید بسیار دقت کرد تا بتواند انرژی مورد نیاز را در زمان های اضطراری تامین نماید.

ups تکفاز بخریم یا سه فاز

اینکه سیستم UPS تک فاز یا UPS سه فاز کدام یک باید خریداری شوند، به نیاز انرژی برنامه های شما و همچنین این که تجهیزات به چه منبع برقی متصل هستند بستگی دارد. باید وسایلی که به یو پی اس متصل می شوند در محدوده ولتاژ دستگاه باشند و توان ups با توان مصرفی هم خوانی داشته باشد تا بتواند بخوبی از آنها محافظت کند. به طور کلی برای بارهای کمتر از 20 کیلو ولت آمپر با خیال راحت می توان از یو پی اس تک فاز استفاده کرد. برای توان های بالا و مصرف کننده های حساس خرید یو پی اس آنلاین پیشنهاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *