مطالب آموزشی

طول عمر باتری ups و عوامل موثر بر آن

طول عمر باتری ups و عوامل موثر بر آن

شاید این سوال به ذهن شما خطور کرده باشه که باتری های ups چه طول عمری دارند؟ در این حال می فهمیم هیچ باتری مادام العمر کار نمی کند. در قسمت پایین به این سوال پاسخ داده شده و عوامل موثر بر طول عمر باتری بیان شده است. همچنین برای فروش یو پی اس باید تمام عواملی که بر روی باتری تاثیرگذار است در نظر گرفته شود.

طول عمر باتری ups چقدر است؟

بیشتر تولید کنندگان می گویند که باتری ها طول عمری بین 3 تا 5 سال دارند. عوامل زیادی در طول عمر باتری تاثیر گذار هستند که چندین مورد در قسمت زیر توضیح داده شده است.

در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در مورد طول عمر باتری UPS در نظر بگیرید.

باتری 7.5 آمپر ساعت ups صباباتری

طول عمر باتری ups

بیشتر باتری های مورد استفاده در برنامه های UPS با طول عمر 5 ساله استفاده می شوند.

این بدان معنی است که پس از 5 سال در شرایط شارژ شناور و درجه حرارت ایده آل ، باتری ها هنوز 80٪ از ظرفیت اصلی خود را دارند. بعد از این مرحله ظرفیت باتری خیلی زود پایین می آید. اما کمتر امکان فراهم کردن شرایط ایده آل وجود دارد و باتری ها سریع تر از این زمان باید تعویض گردد.

تاثیر دما بر خرابی باتری ups

شایع ترین دلیل خرابی باتری UPS، تغییر دما است. اگر دمای باتری اسید سرب در دمای 25-22 درجه سانتیگراد حفظ شود، عملکرد مطلوب و متوسط ​​عمر تولید شده به دست می آید. اگر دما به زیر 22 درجه برسد، باتری ها عملکرد کمتری دارند یا آسیب می بینند. دمای بالاتر از 25ºC باعث افزایش ظرفیت باتری و کاهش عمر باتری می شود.

حتما بخوانید  تفاوت استابلایزر سرو موتوری و رله ای

بیشتر باتری های مورد استفاده در برنامه های UPS دارای درجه حرارت بین 20-25 درجه سانتیگراد هستند. هر چه قدر درجه حرارت باتری افزایش یابد طول عمر کاهش پیدا می کند. این بدین صورت است که با هر 8.6 درجه افزایش دما بیش از 25 درجه سانتی گراد، باتری با دو برابر سرعت تخریب می شود. گرمای داخل UPS معادل 12 ماه از عمر آن را کاهش می دهد.

طول عمر باتری ups و عوامل موثر بر آن

چرخه تخلیه باتری UPS

یکی از  عوامل کاهش عمر باتری، تعداد چرخه های شارژ و تخلیه باتری است. میزان انرژی که باتری در هنگام دشارژ دریافت می کند، تأثیر مستقیم در کاهش دوام باتری دارد. تخلیه مداوم باتری ها باعث می شود که آنها زودهنگام به پایان عمر خود برسند. بیشتر باتری های مورد استفاده در برنامه های UPS، برای استفاده در حالت آماده به کار هستند. و برای استفاده از چرخه عمیق طراحی نشده اند. یک باتری آماده به کار طراحی شده است تا بیشتر عمر خود را صرف شارژ شناور کند و فقط درصد کمی از ظرفیت کل آن تخلیه شود. این بدان معنا نیست که نمی توان آنها را به طور کامل تخلیه کرد، اما هرچه تخلیه عمیق تر و مکررتر باشد، باتری سریعتر تخریب می شوند و طول عمر آن نیز کوتاه تر است.

باتری UPS

شارژ باتری یو پی اس

باتری های یو پی اس در هر ساعت باید بین 5 تا 20 درصد از ظرفیتشان شارژ شوند و این نرخ شارژ مناسب برای آنهاست.

اکنون که همه این موارد را بیان کردیم، می بینید که موارد مختلفی می توانند در طول عمر باتری های UPS شما تأثیر بگذارند. در بدترین شرایط، باتری هایی را دیده ایم که در کمتر از 24 ساعت خراب شده اند، که در این موارد بیش از حد شارژ شده اند و دمای آنها به بیش از 60 درجه می رسد. باتری های موجود در یو پی اس اتاق سرور که در دمای خوبی نگه داشته می شوند و به ندرت تخلیه می شوند ، بین 6-7 سال تعویض می شوند.

در مورد اینکه چه موقع باید باتری خود را تعویض کنید، ما هر 3-4 سال یکبار توصیه می کنیم.

 برای مشاوره در مورد خرید باتری ups با پشتیبانی سایت نوانیا تماس بگیرید.

استفاده از باتری خراب در کنار نو

باتری های کار کرده مقاومت بالاتری دارند و اگر در کنار باتری نو قرار گیرند طول عمر آن را به شدت پایین می آورند. پیشنهاد می شود در موقع تعویض باتری اگر احساس کردید تعدادی از آنها قابل استفاده هستند به هیچ عنوان با باطری نو استفاده نشود.

با گذر زمان صفحات باتری خراب می شوند و الکترولیت درون آن خشک می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *