مطالب آموزشی

راهنمای خرید استابلایزر

راهنمای خرید استابلایزر

نکات و راهنمایی های انتخاب استابلایزر

تهیه بهترین استابلایزر نیازمند تخصص و دانش فنی است. اگر اطلاعات کافی در زمینه استابلایزر ندارید پیشنهاد می شود این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در ادامه سعی شده راهنمای خرید دستگاه استابلایزر کاملی فراهم گردد تا خواننده با مطالعه آن اطلاعات کافی را دریافت کند و با آرامش خاطر خرید خود را انجام دهند.

راهنمای خرید استابلایزر

استابلایزر چیست؟

استابلایزر تثبیت کننده ولتاژ است. به همین منظور مدارهای الکترونیکی برای آن طراحی شده تا سطح ولتاژ را با نوسان کمی در اختیار مصرف کننده قرار دهد. این طراحی ها به شکل های مختلفی صورت می گیرد که باعث می شود بر روی قیمت تاثیر گذار باشد. الان که جواب سوال استابلایزر چیست را فهمیدید در ادامه به انواع مختلف استابلایزر می پردازیم و سعی شده نحوه کار آنها به صورت خلاصه بیان شود.برای خرید استابلایزر پرنیک با مشاوران در تماس باشید.

Cta ups

استابلایزر ها به چند دسته تقسیم می شوند؟

سه نوع تثبیت کننده ولتاژ وجود دارد که هر کدام برای نیاز خاصی ساخته شده اند. این سه دسته استابلایزر عبارتند از استابلایزر استاتیک، رله ای و سروو موتوری. این تثبیت کننده ها برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرند و اطمینان را به ما می دهد که تجهیزات و دستگاه ها با ولتاژ ثابت به کارشون ادامه می دهند. استفاده از آنها بسیار ساده است در عین حال کارایی و دقت فوق العاده ای دارند.

حتما بخوانید  تفاوت استابلایزر سرو موتوری و رله ای

استابلایزر استاتیک

استابلایزر ولتاژ استاتیک مبتنی بر فناوری PMW امکان کار بدون مشکل تجهیزات الکترونیکی را در محدوده ولتاژ ورودی AC  فراهم می کند. تثبیت کننده ولتاژ می تواند از عهده هر نوع بار، مقاومتی، القایی یا احیاگر برآید. نصب استابلایزر استاتیک آسان است و وزن کمی دارند. آنها برای نصب در محیط داخلی و همچنین نصب در فضای باز در دسترس هستند.

تثبیت کننده استاتیک هیچ قسمت متحرکی ندارد. از مدار مبدل الکترونیکی برای کنترل ولتاژ استفاده شده است. به محض اینکه ریز پردازنده افت سطح ولتاژ را حس می کند، سیگنالی را برای تولید ولتاژ ارسال می کند. سپس این ولتاژ به سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور Buck-Boost ارسال می شود، سپس ولتاژ افزایش یافته و بار را تثبیت می کند.

راهنمای خرید استابلایزر

استابلایزر رله ای

استابلایزر رله ای برای تجهیزات در صنایع، ادارات و خانه ها که از اهمیت کمتری برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد. خیلی از سیستم ها از نوسانات و قطعی برق رنج می برند و این باعث شده دوام و عمر تجهیزات و دستگاه ها کم شود. عملکرد استابلایزر رله ای بدین صورت است که یک مقدار مرجع برای کنترلر استابلایزر در نظر گرفته شده و مدار تثبیت کننده، خروجی را با مقدار مرجع مقایسه می کند و هر زمان نوسان از مقدار تعیین شده بیشتر شود مدار کنترل رله مربوطه را فعال می کند و ترانسفورماتور وارد مدار می شود و ولتاژ را کنترل می کند. این ترانس ها به صورت افزاینده و کاهنده موجود هستند. بنابراین کمک می کنند تا ولتاژ قابل اطمینان برای تجهیزات فراهم شود. استابلایزر رله ای معمولا زمانی که ولتاژ خروجی بیش از %10 نوسان داشته باشد خروجی را تنظیم می کند.

راهنمای خرید استابلایزر

استابلایزر سروو موتوری

استابلایزر سروو موتوری از محبوبیت بیشتری نسبت به استابلایزر رله ای برخوردار است زیرا دقت بالاتری دارد معمولا در لوازم خانگی که حفاظت بالاتری نیاز است استفاده می شود. دلیل نامگذاری این استابلایزر ها این است که از سروو موتور در آنها استفاده شده است. در این استابلایزر، فاز ترانسفورماتور تقویت کننده باگ به سر ثابت اتو ترانس متصل شده و سر دیگر آن به سروو موتور متصل است. به این ترتیب با حرکت سروو موتور تعداد دور سیم پیچ ها تغییر میکند. از اتو ترانس می توان به عنوان ترانس افزاینده و کاهنده استفاده کرد. سرعت قسمت مکانیکی استابلایزر سروو کم است ولی در عوض از دقت بالایی برخوردار هستند.

Cta ups

راهنمای خرید استابلایزر

کاربرد استابلایزر

کاربرد استابلایزر متفاوت است و معمولا برای تجهیزات و دستگاه های حساس مورد استفاده قرار می گیرند. استابلایزر ها در بیمارستان ها، ماشین های کنترل، تجهیزات رایانه ای، تجهیزات آمایشگاهی، دستگاهای مخابراتی، تلویزیون، یخچال، دستگاه های لیزر و … مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه آنها تثبیت ولتاژ ورودی است و ایده آل ترین ولتاژ را در خروجی فراهم کند. استابلایزر ها برای مصرف کننده های تک فاز و سه فاز مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه عملکرد آنها بدین صورت است که ولتاژ ورودی اگر کم باشند آن را تقویت کرده و مقدار مناسب را فراهم کند در صورت بالا بودن ولتاژ آن را تضعیف می کند. بالا و پایین بودن ولتاژ باعث گرم شدن تجهیزات الکتریکی و سوختن تدریجی آنها می شود. انتخاب استابلایزر مناسب، بسیاری از مشکلات را حل می کند.

حتما بخوانید  مقایسه یو پی اس با استابلایزر

چگونه استابلایزر مناسب را انتخاب کنیم؟

در اینجا چند نکته ساده برای انتخاب یک استابلایزر مناسب آورده شده است. معمولا روی برچسب یا پلاک دستگاه، ولتاژ ، جریان و توان دستگاه بیان می شود. اگر مشخصات روی دستگاه نبود با مراجعه به کتابچه راهنمای کاربر موارد بیان شده را بررسی کنید. در ایران ولتاژ استاندارد 230 ولت ، 50 هرتز است. برای به دست آوردن حداکثر توان، ولتاژ را در حداکثر جریان نامی تجهیزاتی که قرار است به استابلایزر متصل شوند ضرب می کنیم. برای رسیدن به درجه تثبیت کننده، 20-25٪ حاشیه ایمنی اضافه کنید. اگر قصد دارید بعداً دستگاه های بیشتری اضافه کنید، می توانید توان آنها را در نظر بگیرید و در آینده آن را به تثبیت کننده متصل کنید. همچنین باید جریان راه اندازی دستگاه ها را در نظر بگیرید. درصورتیکه تثبیت کننده ولتاژ با واحد وات باشد، ضریب توان 0.8 را در نظر بگیرید (W = V * A * pf). مهمترین مورد دانستن ماهیت بار متصل به تثبیت کننده است. بیشتر استابلایزر ها با واحد VA (ولت آمپر) یا kVA (کیلو ولت آمپر که برابر با 1000 ولت آمپر است) هستند. اگرچه برای بدست آوردن VA واقعی  از وات (W) باید اندازه گیری هایی انجام شود، اما برای مقدار تقریبی، می توانید مقدار وات را 20٪ افزایش دهید تا اندازه VA تقریبی مورد نیاز بدست آید.

یکی از بهترین مدل های استابلایزر که همواره مورد توجه همکاران برق و الکترونیک قرار گرفته استابلایزر پرنیک است. برای خرید استابلایزر پرنیک باید به این نکته توجه کرد که مدل سویییچنگ پرنیک بالاترین دقت در تثبیت ولتاژ را دارد.

راهنمای خرید استابلایزر

استابلایزر مناسب خود را از کجا تهیه کنیم؟

استابلایزر به عنوان تثبیت کننده ولتاژ برق کاربرد زیادی دارد. این دستگاه نسبتا گرانقیمت است و خیلی از مشتریان در هنگام خرید قیمت را مبنا قرا می دهند ولی این نکته باید در نظر گرفته شود که در آینده نیاز به خدمات پیدا می کنیم و باید خرید از شرکتی انجام شود تا بتواند در زمان نیاز بهترین خدمات را در سریع ترین زمان ممکن در اختیارمان قرار دهد.

دیدگاهی در مورد “راهنمای خرید استابلایزر

  1. رضا احمدی گفت:

    سلام. عالی بود

    1. فردین هاشمی گفت:

      ممنونم دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *